Pilotkund av smart värmestyrning

Visst hade det varit praktiskt med en tjänst som både förbättrar inomhuskomforten och sänker dina uppvärmningskostnader? Det tyckte Richard Zenno och hans familj, som sedan januari i år är en av pilotkunderna av Jönköping Energis smarta värmestyrning.

Richard testar värmestyrning

Richard bor med sin familj i en enplansvilla i Norrahammar. I garaget står en elbil, på taket har familjen installerat solceller och de har även batterier och möjlighet till lagring. I övrigt menar han att de inte är speciellt teknikintresserade eller nördiga på området.

 

– Vi är nog en ganska vanlig familj på det sättet. Vi har inte ett hem fyllt av smarta lösningar och avancerade teknikprylar, säger Richard.

 

När möjligheten att bli pilotkund för den smarta värmestyrningstjänsten dök upp var det främst nyfikenheten och den ekonomiska aspekten som gjorde att familjen nappade.

 

– Jag tyckte att det lät intressant och att det var en möjlighet att både sänka sina energikostnader och att bidra till en bättre miljö. Samtidigt är man ju med och utvecklar ett system som hjälper andra att sänka sina elräkningar, och det känns väldigt bra.

Så fungerar styrningen

Den digitala styrningstjänsten innebär i korthet att man styr värmepumpens drift till optimala tidpunkter på dygnet då priset är som lägst. Som användare får man ett jämnare inomhusklimat, sänkt energiförbrukning och lägre energikostnader – samtidigt som man bidrar till den gröna omställningen och en jämnare belastning på elnätet.

 

pilotkund_3.jpg

Kommunikationssensorn som är kopplad till värmepumpen.

 

Med ett pilotprojekt vill vi testa att tjänsten eller produkten har ett värde och är till nytta för kunden. Det kan handla om en teknisk lösning, interna processer eller kundvärde. Vi ser att det är enklare att börja i liten skala, med en utvald grupp som man kan hålla sig nära, där vi kan lära av alla resultat som kommer ut från pilotprojektet. Vi kan göra justeringar längs vägen och utvärdera om det är en tillräckligt bra tjänst eller produkt som är redo att lanseras, säger Johanna Rahm, ansvarig affärsutvecklare för pilotprojektet på Jönköping Energi.

 

Den enda utrustning som behövs är en liten kommunikationsenhet och en inomhussensor, som mäter temperaturen i bostaden. Tjänsten passar alla elhandelskunder med ett timprisavtal hos Jönköping Energi och som har en vattenburen värmepump. Styrningen funkar för de flesta av alla vattenburna värmepumpar, oberoende av fabrikat och ålder.

 

Familjen Zennos upplevelser av styrningstjänsten efter de första månaderna är uteslutande positiva.

 

– Allt har fungerat väldigt smidigt och inneburit minimalt med jobb från vår sida. Vi var med och bestämde vilken typ av styrning vi ville ha från start och sedan har vi inte märkt av det så mycket. Vi kan följa allt i testappen, vilket är väldigt bra. Där kan vi bland annat följa all styrning, och se att vi fått en mer effektiv uppvärmning och att effekttopparna jämnats ut, säger Richard.

 

pilotkund_2.jpg

I appen kan Richard följa sin förbrukning. 

 

En del i uppdraget som pilotkund är att svara på videofrågor i mobilen och på detta sätt vara med och vidareutveckla tjänsten.

 

– Vi har alltid fått bra information och återkoppling från Jönköping Energi. Och genom att svara på frågor och se vad andra i gruppen svarat så känner man sig så klart lite mer delaktig och att det man gör faktiskt gör skillnad, säger Richard.

Värdefull feedback

– Dialogerna och inspelen från våra kunder är helt ovärderliga när vi gör den här typen av projekt. Det är genom deras feedback vi får reda på vad pilotkunden tycker fungerar bra respektive mindre bra. Många av våra kunder har kreativa förslag på förbättringar, små som stora, som vi tar till oss i vårt arbete, säger Johanna.

 

Richard menar att tjänsten bidragit till att familjens eget energiintresse och medvetenhet har ökat, inte minst när det kommer till att påverka sin egen energiförbrukning.

 

– Det är nog detta i kombination med fjolårets höga elpriser som gjort att vi idag tänker mer på hur och när vi exempelvis kör disk- och tvättmaskinen eller laddar bilen, säger Richard.

 

Till dig som blivit nyfiken på att vara pilotkund skickar Richard med en liten avslutande hälsning.

 

– Det är bara att testa! Det finns ju inga nackdelar med det, utan bara vinster både för din egen ekonomi och samhället, avslutar Richard.

Om pilotprojekt

Just nu har Jönköping Energi ett pågående pilotprojekt kring smart värmestyrning. Är du intresserad av att vara pilotkund och vill vara med och påverka Jönköping Energis produkt- och tjänsteutveckling? Håll då utkik i våra externa kanaler, där kommer vi kommunicera kommande pilotprojekt framåt.