Kundcenter

Få kundsupport i alla dina ärenden

Hitta svar på dina frågor och få hjälp med att välja rätt energilösning. Här finns kontaktuppgifter, vanliga frågor och information om din faktura.

En manlig kundtjänstmedarbetare med glasögon och headset sitter vid en dator, klädd i en mörkblå tröja med företagslogga.

Kontaktuppgifter kundcenter

Telefon: 036-10 82 20
Måndag-fredag 08.30-16.00 

E-post: kundservice@jonkopingenergi.se

Öppettider för besök på Kjellbergsgatan 3 i Jönköping

Måndag-torsdag: 09.30-16.00
Fredagar: 09.30-15.00  
Lunchstängt varje dag mellan 11.45-13.00
Anmäl ankomst via terminal så kommer Kundcenter och möter upp dig.

Fylld tvättkorg i förgrunden framför en öppen tvättmaskin i ett ljust tvättrum, med handdukar i bakgrunden.

Nu är det höglastperiod för elnätet

Från 1 november till 31 mars tas höglastavgift ut på helgfria vardagar kl. 07–20. Planera och sprid ut din elanvändning för att undvika höga effekttoppar. Följ dina effekttoppar i appen och kom ihåg att effektavgiften är lägre på kvällar, nätter och helger. Från och med 1 september 2025 gäller effekttariff för kunder med säkring 16–63 A (ej lägenheter).

Läs mer om effekttariff

Prisbelönt kundservice

Vi har alla ställt frågor till chattbottar eller suttit i långa telefonköer för att få hjälp – och vi vet hur frustrerande det kan vara. Därför värdesätter vi personlig service högt, och vi är till och med prisbelönta för den. Jönköping Energi har tilldelats priset “Årets Nöjdaste Kunder 2024” vid Indicate me Awards. Priset går till det företag som levererar Sveriges bästa kundupplevelse, oavsett bransch. Vill du ha guidning inför valet av energilösningar? Välkommen att kontakta oss.

Två medarbetar står och kollar på varandra i kontorsmiljö. En blå ikon med "första pris" syns i mitten av bilden.

Vi genomför kundundersökningar

Några gånger om året genomför vi kundundersökningar genom Fairlink eller Enkätfabriken för att utveckla vår service till dig som kund. 

Tänk på det här när du ska flytta

Ska du flytta till ny adress? I filmen får du tips att tänka på kring dina avtal. Sedan kan du enkelt göra din flyttanmälan i vårt flyttformulär.

Gör flyttanmälan

Reklamation och ersättning

Vi vill att du ska vara nöjd med Jönköping Energis tjänster och leveranser. Om något går fel ser vi över vad som hänt och rättar till det så snabbt som möjligt. Är felet orsakat av oss ersätter vi dig självklart.


Så går ett reklamationsärende till:

  1. Vid inkommen reklamation/ersättningsanspråk, registreras ett ärende på de uppgifter du lämnat.
  2. Du får bekräftelse, med ärendenummer, antingen via e-post, brev eller telefon.
  3. Utredning görs av ansvarig enhet. Gäller det ett försäkringsärende görs det av vårt försäkringsbolag
  4. Beslut meddelas via telefon, e-post eller brev.

Så gör du - steg för steg

  1. Kontakta oss först.
    Vårt Kundcenter försöker alltid lösa ärendet direkt. 
  2. Skicka in en reklamation eller skadeanmälan.
    Använd vårt digitala formulär eller ladda ner en blankett (PDF) och fyll så mycket information som möjligt.
  3. Bekräftelse
    När vi mottagit din reklamation får en bekräftelse ett ärendenummer så att du kan följa ditt ärende.
  4. Utredning och beslut.
    Vi meddelar dig via e-post, brev eller telefon. Svarstiden varierar beroende på ärendets art.

Dina rättigheter som kund

En närbild på en tryckmätare, som visar tryck i bar, monterad på ett rörsystem i en industriell miljö. Rören och ventilerna runtomkring visar tecken på användning, vilket indikerar en aktiv energianläggning.

Fjärrvärmelagen

Här hittar du information om dina rättigheter via fjärrvärmelagen.

Dina rättigheter
Flera snötyngda träd har fallit över elledningar i en skog under vintern

Ersättning och skadeanmälan

Här finns information om dina rättigheter som elnätskund och hur du söker ersättning och gör skadeanmälan.

Läs mer
Vit strömbrytare monterad på en ljusblå vägg i närbild.

Elhandelskonsument

Här finns information om dina rättigheter när du är elhandelskund hos oss.

Läs rättigheterna
Faktura med uppgifter om förbrukning, pris per kilowattimme och totalbelopp för elhandel från Jönköping Energi, visad mot blå bakgrund med vågmönster. Guide

Så läser du fakturan

Är du osäker på vad de olika delarna på fakturan från oss betyder? Vi förklarar.

Till guiden
Kvinna packar flera saker i en flyttlåda. Guide

När du ska flytta

Vad ska du tänka på när du ska flytta med dig avtal eller säga upp? Här ger vi dig svaren.

Till flyttguiden