Jönköping Energi rustar för framtiden

Energibranschen står inför ett stort rekryteringsbehov de kommande åren. På Jönköping Energi känner man igen sig i bilden av en bransch i förändring. – En stabil, ingenjörsdominerad bransch som bygger infrastruktur har på bara några år kompletterats med en teknikintensiv tjänstemarknad. Digitalisering, AI, IT - tjänster med hög innovationstakt som kräver stor affärsmässighet. Vi rustar för framtiden och söker aktivt kompetens som vill vara med på den spännande utvecklingsresan, säger Helena Lundstedt, HR-chef på Jönköping Energi.

Helena Lundstedt & Fridolf Eskilsson.

Vi träffar henne och vd Fridolf Eskilsson på kraftvärmeverket på Torsvik.
– Vi har ett spännande och viktigt uppdag. Vi bidrar aktivt i med våra lösningar i stora samhällsfrågor som klimat och hållbarhet, försörjning och levnadsförhållanden. Vi finns i Jönköpingsbornas vardag, säger Fridolf.
– Våra kunder vill ha sina tjänster och produkter paketerade i ett erbjudande. En kontakt för hela sitt tjänsteutbud. Leveranssamordning blir centralt liksom att vi behöver jobba nära kunden i behovsanalys och utveckling. Utvecklingstakten i nya produkter och tjänster har skruvats upp dramatiskt de senaste åren, berättar Helena Lundstedt.
– Nyckeln för framtidens framgångsrika energibolag är att lyssna på kunden. Och snabbt förmå omsätta kundens önskemål i erbjudanden, säger Fridolf Eskilsson. 

Nyfikenhet och mod 

Han beskriver en utvecklingsresa som måste ske parallellt med Jönköping Energis traditionella styrkor:
– Vi står med ett stabilt ben som samhällsbyggare med all infrastruktur. Här är det hårdvara som ledningar, fiberkablar och transformatorstationer. Men den stora tillväxten sker i ”mjukvaran” - tjänsteutvecklingen. Vårt andra ben där vi behöver affärs- och IT-kompetens, beteendevetare för att bara nämna några delar, säger Fridolf Eskilsson
Vad är framgångsfaktorn för att få dessa vitt skilda områden att jobba effektivt tillsammans?
– Nyfikenhet och mod. Att våga utvecklas och skapa kulturen som driver utveckling.
Vi ska vara ett samarbetsbolag – både över enhet internt och med andra partners, säger Helena Lundstedt.  

Effekt direkt i vardagen 

Finns det några gemensamma nämnare för hur ni tänker i rekryteringsarbetet? Vad kan kommande arbetstagare förvänta sig?
– All mångfald är bra. Det skapar kreativitet och resultat. Vi är nu i ett läge där vi kan och behöver kombinera erfarenhet och nytänk. Med den dynamiska utvecklingstakten i vårt utbud erbjuds såklart också stora möjligheter att växa i sin roll, säger Helena Lundstedt.
– Vi märker också att möjligheten att vara en del av en bransch som bidrar till hållbar utveckling såväl lokalt som globalt lockar. Effekter som syns direkt i vardagen. Det lilla, lokala bolagets känsla i det stora bolagets kontext, säger Fridolf Eskilsson.
– Vi är en organisation med mycket hjärta. Med omsorg om lokalsamhället. I stort och smått, säger Helena Lundstedt och fortsätter:
– Rekryteringsbehovet som vi nu upplever är ju egentligen en anpassning till hur samhället utvecklas. Så vill du vara en del av att påverka lokalsamhället ska du söka någon av våra tjänster, säger Helena Lundstedt.
 

Helena Lundstedt, HR-chef:
På Jönköping Energi sedan … 2008.
Det bästa med mitt jobb är … Mina kollegor.
En helt vanligt arbetsdag jobbar jag med … Människor.
Jag lockades till Jönköping Energi för att … Branschen är spännande.
När jag kommer till jobbet en måndagsmorgon känner jag … Att jag behöver kaffe!

 

Fridolf Eskilsson, vd:
På Jönköping Energi sedan …. 2007
Det bästa med mitt jobb är … Viktiga frågor och trevliga människor.
En helt vanligt arbetsdag jobbar jag med … Att sitta i möten och ta beslut.
Jag lockades till Jönköping Energi för att … Jag fick ett spännande erbjudande.
När jag kommer till jobbet en måndagsmorgon känner jag … Yes, ännu en orörd arbetsvecka. Nu kör vi!