Vad behöver du hjälp med?

Här finns svar på många frågor. Du kan sköta många ärenden direkt här på webbplatsen. Exempelvis flyttanmälan, felanmälan eller om du behöver se din senaste faktura. Om du trots allt inte hittar svar på din fråga finns vi nära till hands via e-post, chat eller telefon.

Få koll på dina energikällor i vår nya app

Nu har vi lanserat en app som göra det enkelt för dig att få koll på din förbrukning. Du loggar enkelt in med ditt Bank-id.

Vi bryr oss om dig

Med anledning av Covid-19 och restriktioner från myndigheterna har vi stängt vår verksamhet för besök. Men vi finns tillgängliga för dig via e-post, telefon eller via vår chat.

Varning för bluffsamtal

Det har kommit till vår kännedom att kunder blivit uppringda om obetalda fakturor av oseriösa bolag som uppger sig ringa i samarbete med Jönköping Energi. Det stämmer inte. Tack till de kunder som hört av sig och berättat om sina misstankar om oseriösa aktörer, något som vi starkt tar avstånd ifrån. Kontakta oss direkt när du har frågor kring avtal och fakturor. Eller se din betalstatus i Jönköping Energis nya app. jonkopingenergi.se alt. 036-10 82 20.

Så påverkas priserna när kylan slår till

Elpriset har rusat sedan årsskiftet beroende på omslag i väderleken. Kylan som dominerat sedan ett par veckor tillbaka har fått både spotpriset och de fasta priserna att skjuta i höjden. Till största del beror detta på ökad efterfrågan och mindre vind vilket ger minskad produktion från vindkraft. Kylan kommer att släppa om några veckor och då kommer elpriset att återgå till mera normala nivåer.

Även fjärrvärmen påverkas vintertid. Energipriset är säsongsvarierande vilket innebär att året är indelat i tre olika nivåer, vinter, vår/höst och sommar. Säsongsvariationen innebär ett rörligt pris vars prisnivåer varierar med värmelasten. Det betyder ett högre energipris under årets kallare säsong och ett lägre pris under den varma säsongen.

Så påverkas fjärrvärmefakturan när det är kallt

Kallt väder betyder också dyrare energipriser. För dig som har fjärrvärme har du säkert märkt att beloppet på din faktura är högre än du är van vid. Det är flera saker som påverkar din faktura. Här listar vi några av anledningarna.

Läs mer

Varför är elräkningen högre på vintern? 

Kallt och torrt väder ger högre förbrukning och större efterfrågan på el. Ta reda på mer om hur elpriset påverkas när det blir kallt. Se senaste Elnytt där våra elhandlare berätta hur det hänger ihop. 

Så funkar det

Hur vill du ha din faktura?

Varje månad skickar vi en faktura till dig på de tjänster och produkter du handlar av oss. Vi har flera olika sätt att skicka fakturan till dig, välj mellan olika alternativ. Kör du inget aktivt val får du den via Kivra eller post.

Gör gärna ett aktivt val för att undvika pappersfaktura så är vi mer hållbara tillsammans. 

Ladda ner vår app

Via vår app kan du följa din förbrukning av både el och fjärrvärme samtidigt som du kan få hållbara tips på när du ska spara eller använda energi. I appen finns även "Mina sidor" för att enkelt komma åt fakturor, avtal med mera. Loggar in gör du smidigt med mobilt Bank-id.

Aktuella avbrott

Här hittar du information om aktuella driftstörningar för våra tjänster inom elnät, fjärrvärme och fiber via Jönköping Stadsnät Wetternet.

Felanmälan

Ibland krånglar det. Här hittar du information om var och hur du felanmäler om det är något som krånglar.

Gräva eller schakta på din tomt?

Om du ska schakta, spränga eller göra andra markarbeten som kan skada underjordiska ledningar måste du först ta reda på vad som finns i marken. Kontakta oss så visar vi våra el-, fjärrvärme- och bredbandsnät.

Inte fått svar på din fråga? 

Vi finns nära för att kunna ge dig svar på dina frågor.

Mejla oss

kundservice@jonkopingenergi.se

Ring oss

036-10 82 20

MÅN-FRE 08:00-17:00
FRE 08:00-16:00

Besök oss (vi har stängt tillsvidare på grund av Coronarestriktioner)