Rättigheter, ersättning och skadeanmälan

Konsumentens rätt är tydlig i ellagen. Du har bland annat rätt att få information i god tid inför förändringar och ersättning för skada vid avbrott.

trad-over-elledning.jpg

Reklamation

Om du är missnöjd med någon av våra produkter eller tjänster så hjälper vårt kundcenter dig. Du kan också göra en reklamation antingen genom länken nedan eller via pdf (fyll i, skriv ut och skicka in till oss).

Information om dina rättigheter

(Externa länkar)

Ellagen - Här hittar du hela Ellagen.

Klagoguiden - Ett samarbete mellan Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden, som hjälper dig vidare.

Konsumentrådgivningen - Kommunal och oberoende konsumentrådgivning för dig som bor i Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommuner.

Energi & Klimatrådgivning - Oberoende energi- och klimatrådgivning för dig som bor i Jönköping, Habo, Mullsjö, Sävsjö och Vaggeryds kommuner.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå - En självständig och oberoende byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. Detta kan också komma att bli den kontaktpunkt som angivits i ellagens förarbeten att regeringen ska utse.

Allmänna Reklamationsnämnden - Hit kan konsumenten vända sig för att pröva tvister med t.ex. ett elhandels- eller elnätföretag.

Energimarknadsinspektionen - Denna myndighet prövar villkor och avgifter för elanslutningar, tvister kring mätning m.m.

pratbubbla-felanmalan_elnat.png

Elavbrott och ersättning

Avbrottsersättningen gäller alla kunder inom Jönköping Energi Nät:s distributionsområde och som enligt ellagen är elanvändare. Den 1 januari 2006 infördes följande bestämmelser om avbrottsersättning vid elavbrott.

För vem gäller avbrottsersättning?

Avbrottsersättningen gäller alla kunder inom vårt distributionsområde och som enligt ellagen är elanvändare. För kunder som inte fullgjort sina åtagande och fått elen avstängd gäller inte ersättningen. Kunder som på egen begäran har haft elen avstängd får inte heller någon ersättning.

 

När får man avbrottsersättning?

En nätkund som drabbas av ett sammanhängande strömavbrott på mer än tolv timmar har rätt till ersättning. Om strömmen återkommer under kortare tid än två timmar räknas hela tiden som ett avbrott. Är det längre tid än två timmar mellan avbrotten räknas avbrotten som separata avbrott.

Vi äger rätt att göra avbrott för att vidta åtgärder av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet utan att kunden har rätt till avbrottsersättning.

Om avbrottet ligger utanför vårt kontrollansvar eller beror på fel på stamnätet utgår ingen ersättning.

Skulle arbetet med att få igång överföringen av el försenas med hänsyn till säkerheten för arbetstagarna kan ersättningen jämkas.

All utbetalning av avbrottsersättning förutsätter att vi har fått kännedom om avbrottet och tiden börjar att räknas från och med den tidpunkt när vi fått kännedom.

Ersättningens storlek

Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets varaktighet enligt nedanstående tabell:

Mer än Mindre än Andel av beräknad årlig nätkostnad Min belopp, kr
12 h 24 h 12,5 % 1100
24 h 48 h 37,5 % 2200
48 h 72 h 62,5 % 3300
72 h 96 h 87,5 % 4400
96 h 120 h 112,5 % 5500
120 h 144 h 137,5 %

6600

144 h 168 h 162,5 % 7700
168 h 192 h 187,5 % 8800
192 h 216 h 212,5 % 9900
216 h 240 h 237,5 % 11 000
240 h 264 h 262,5 % 12 100
264 h 288 h 287,5 % 13 200
288 h   300 % 14 300


Skadestånd

Att en kund fått avbrottsersättning hindrar inte att kunden begär skadestånd enligt ellagen. Om skadestånd utgår ska avbrottsersättning avräknas från skadeståndet.

Utbetalning

Kundens eventuella ersättning kommer i första hand som kreditering på kommande faktura. All avbrottsersättning skall vara utbetald senast sex månader efter avbrottet. Kunder som inte fått avbrottsersättning har två år på sig att göra anspråk på ersättning, annars går rätten förlorad.

pratbubbla-varning.png

Ersättning vid skada

Här finns information om vad som gäller vid ersättning av skada.

Skadestånd för skada på grund av avbrott

De skador som uppstår på grund av avbrott, ska i vissa fall ersättas av nätägaren. Ersättningen omfattar ekonomisk förlust och annan förlust som har orsakats av avbrottet.

Skada vid inverkan av el

Om någon eller något skadas på grund av inverkan av el så ersätts skadan av den som äger starkströmsanläggningen från vilken elen senast har kommit.

Produktansvar

För skador som inträffar på person eller egendom på grund av säkerhetsbrister i el ansvarar vi – förutom i en del undantagsfall – när vi överfört elen till dig. Vårt ansvar i dessa fall benämns produktansvar och enligt ellagens regler om detta skall ett avdrag på 3 500 kronor göras från värdet av det som har skadats.

Generella förutsättningar för alla skadesituationer

Ibland finns det skäl att göra undantag från ersättningsskyldigheten. Vi tillämpar åldersavdrag. För att ersättning skall kunna betalas ut måste skadan också styrkas. Den skadelidande förutsätts också försöka begränsa skadans omfattning. Olika preskriptionstider gäller beroende på vad som orsakat skadan.

Om du vill veta mer om förutsättningar för hur och när skador skall ersättas, så finns det mer information om bland annat skadeståndsberäkning och undantagssituationer i villkoren för skadestånd och i ellagen.

Närbild av en elcentral med tre svarta strömbrytare, en gul testknapp och en jordfelsbrytare märkt ABB. Numrerade sektioner syns längs nedre kanten. Nya elmätare

Så fungerar din elanläggning

Din elanläggning består av en elmätare som mäter din elförbrukning.

Elstation med flera kraftledningsstolpar och gröna isolatorer upphängda på en metallställning under en klar himmel. Ledningarna är spända mellan stolparna, som del av en högspänningsanläggning. Elpriser

Så sätts elpriset

Din elfaktura består av flera delar och påverkas av flera faktorer.

En blå ikon som föreställer ett dokument med en graf, centrerad mot en ljusblå bakgrund med subtila vita vågformer. Avtal

Här finns avtal och villkor