Rättigheter, ersättning och skadeanmälan

trad-over-elledning-1.jpg

Elavbrott och ersättning

Konsumentens rätt är tydlig i ellagen. Du har bland annat rätt att få information i god tid inför förändringar och ersättning för skada vid avbrott.

Avbrottsersättning 

Om strömmen varit borta i minst 12 timmar får du automatiskt  ersättning. Den baseras på avbrottets längd och din nätkostnad.

Skadestånd

Du kan ansöka om skadestån ifall du fått skador eller merkostnader på grund av avbrottet. Du behöver styrka skadan med underlag.

Du kan inte få dubbel ersättning för samma avbrott. Avbrottsersättningen räknas av från skadeståndet.

montorer-sitter-jobbar.jpg

För vem gäller avbrottsersättning?

Avbrottsersättning gäller alla kunder inom vårt distributionsområde och som enligt ellagen är elanvändare.

Utbetalning

All utbetalning av avbrottsersättning förutsätter att Jönköping Energi Nät har fått kännedom om avbrottet och tiden börjar att räknas från och med den tidpunkt när vi fått kännedom.

familj-1.png

Du har rätt till ersättning när:

  • Ett strömavbrott varar sammanhängande mer än 12 timmar. Om strömmen kommer tillbaka inom 2 timmar räknas det som ett och samma avbrott.
  • Tiden mellan olika avbrotten är längre än 2 timmar, då räknas avbrotten som separata avbrott.
  • Arbetet fördröjs av säkerhetsskäl för personal – då kan ersättning jämkas.

Du har inte rätt till ersättning när:

  • Avbrottet görs av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla driftsäkerhet.
  • Avbrottet beror på fel i stamnätet eller ligger utanför vårt kontrollansvar.
  • Du som kund inte fullgjort dina åtagande och fått elen avstängd.
  • Du som kund på egen begäran har haft elen avstängd.

Reklamation och ersättning

Vi vill att du ska vara nöjd med Jönköping Energis tjänster och leveranser. Om något går fel ser vi över vad som hänt och rättar till det så snabbt som möjligt. Är felet orsakat av oss ersätter vi dig självklart.


Så går ett reklamationsärende till:

  1. Vid inkommen reklamation/ersättningsanspråk, registreras ett ärende på de uppgifter du lämnat.
  2. Du får bekräftelse, med ärendenummer, antingen via e-post, brev eller telefon.
  3. Utredning görs av ansvarig enhet. Gäller det ett försäkringsärende görs det av vårt försäkringsbolag
  4. Beslut meddelas via telefon, e-post eller brev.

Så gör du - steg för steg

  1. Kontakta oss först.
    Vårt Kundcenter försöker alltid lösa ärendet direkt. 
  2. Skicka in en reklamation eller skadeanmälan.
    Använd vårt digitala formulär eller ladda ner en blankett (PDF) och fyll så mycket information som möjligt.
  3. Bekräftelse
    När vi mottagit din reklamation får en bekräftelse ett ärendenummer så att du kan följa ditt ärende.
  4. Utredning och beslut.
    Vi meddelar dig via e-post, brev eller telefon. Svarstiden varierar beroende på ärendets art.

Ersättningens storlek

Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets varaktighet enligt nedanstående tabell:

Mer än Mindre än Andel av beräknad årlig nätkostnad Min belopp, kr
12 h 24 h 12,5 % 1100
24 h 48 h 37,5 % 2200
48 h 72 h 62,5 % 3300
72 h 96 h 87,5 % 4400
96 h 120 h 112,5 % 5500
120 h 144 h 137,5 %

6600

144 h 168 h 162,5 % 7700
168 h 192 h 187,5 % 8800
192 h 216 h 212,5 % 9900
216 h 240 h 237,5 % 11 000
240 h 264 h 262,5 % 12 100
264 h 288 h 287,5 % 13 200
288 h   300 % 14 300


Utbetalning

Kundens eventuella ersättning kommer i första hand som kreditering på kommande faktura. All avbrottsersättning skall vara utbetald senast sex månader efter avbrottet. Kunder som inte fått avbrottsersättning har två år på sig att göra anspråk på ersättning, annars går rätten förlorad.

Skadeståndsersättning

Att du som  kund fått avbrottsersättning hindrar inte att du också begär skadestånd enligt ellagen. Om skadestånd utgår ska avbrottsersättning avräknas från skadeståndet.

Ersättning vid skada

De skador som uppstår på grund av avbrott, ska i vissa fall ersättas av nätägaren. Ersättningen omfattar ekonomisk förlust och annan förlust som har orsakats av avbrottet.

Skada vid inverkan av el

Om någon eller något skadas på grund av inverkan av el så ersätts skadan av den som äger starkströmsanläggningen från vilken elen senast har kommit.

 

Produktansvar

För skador som inträffar på person eller egendom på grund av säkerhetsbrister i el ansvarar elnätsbolaget för, förutom i en del undantagsfall när vi överfört elen till dig. Vårt ansvar i dessa fall benämns produktansvar och enligt ellagens regler om detta skall ett avdrag på 3 500 kronor göras från värdet av det som har skadats.

Generella förutsättningar för alla skadesituationer

Ibland finns det skäl att göra undantag från ersättningsskyldigheten. Vi tillämpar åldersavdrag. För att ersättning skall kunna betalas ut måste skadan också styrkas. Den skadelidande förutsätts också försöka begränsa skadans omfattning. Olika preskriptionstider gäller beroende på vad som orsakat skadan.

Elstolpe.png

Vill du göra en reklamation eller skadeståndsanmälan?

Fyll dina uppgifter i nedan formulär för reklamation alternativt fyll i den här banketten (pdf) 
och skicka in den till oss.

Information om dina rättigheter

(Externa länkar)

Ellagen 
Här hittar du hela Ellagen.

Klagoguiden 
Ett samarbete mellan Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden, som hjälper dig vidare.

Konsumentrådgivningen 
Kommunal och oberoende konsumentrådgivning för dig som bor i Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommuner.

Energi & Klimatrådgivning 
Oberoende energi- och klimatrådgivning för dig som bor i Jönköping, Habo, Mullsjö, Sävsjö och Vaggeryds kommuner.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå 
En självständig och oberoende byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. Detta kan också komma att bli den kontaktpunkt som angivits i ellagens förarbeten att regeringen ska utse.

Allmänna Reklamationsnämnden 
Hit kan konsumenten vända sig för att pröva tvister med t.ex. ett elhandels- eller elnätföretag.

Energimarknadsinspektionen 
Denna myndighet prövar villkor och avgifter för elanslutningar, tvister kring mätning m.m.

Leende tekniker sitter i förarsätet med mätinstrument i handen, redo för fältarbete. Nya elmätare

Så fungerar din elanläggning

Din elanläggning består av en elmätare som mäter din elförbrukning.

Läs om din elmätare
Ställverk med högspänningsledningar och isolatorer mot blå himmel, en del av Jönköping Energis elnätsinfrastruktur. Elpriser

Så sätts elpriset

Din elfaktura består av flera delar och påverkas av flera faktorer.

Läs mer
Blå ikon med dokument och diagramlinje i centrum av en bakgrund med ljusblå vågmönster Avtal

Här finns avtal och villkor

Läs mer

Vi tar elen hem till dig

På Jönköping Energi Nät ser vi till att du har el hemma och övervakar, underhåller och åtgärdar fel i vårt nät dygnet runt, alla dagar om året.

Läs mer om elnätet
Leende tekniker i varselkläder arbetar vid ett öppet kabelskåp i stadsmiljö, med elkomponenter synliga och förbipasserande i bakgrunden.