Rättigheter, ersättning och skadeanmälan
Elavbrott och ersättning
Konsumentens rätt är tydlig i ellagen. Du har bland annat rätt att få information i god tid inför förändringar och ersättning för skada vid avbrott.
Avbrottsersättning
Om strömmen varit borta i minst 12 timmar får du automatiskt ersättning. Den baseras på avbrottets längd och din nätkostnad.
Skadestånd
Du kan ansöka om skadestån ifall du fått skador eller merkostnader på grund av avbrottet. Du behöver styrka skadan med underlag.
Du kan inte få dubbel ersättning för samma avbrott. Avbrottsersättningen räknas av från skadeståndet.
För vem gäller avbrottsersättning?
Avbrottsersättning gäller alla kunder inom vårt distributionsområde och som enligt ellagen är elanvändare.
Utbetalning
All utbetalning av avbrottsersättning förutsätter att Jönköping Energi Nät har fått kännedom om avbrottet och tiden börjar att räknas från och med den tidpunkt när vi fått kännedom.
Du har rätt till ersättning när:
- Ett strömavbrott varar sammanhängande mer än 12 timmar. Om strömmen kommer tillbaka inom 2 timmar räknas det som ett och samma avbrott.
- Tiden mellan olika avbrotten är längre än 2 timmar, då räknas avbrotten som separata avbrott.
- Arbetet fördröjs av säkerhetsskäl för personal – då kan ersättning jämkas.
Du har inte rätt till ersättning när:
- Avbrottet görs av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla driftsäkerhet.
- Avbrottet beror på fel i stamnätet eller ligger utanför vårt kontrollansvar.
- Du som kund inte fullgjort dina åtagande och fått elen avstängd.
- Du som kund på egen begäran har haft elen avstängd.
Reklamation och ersättning
Vi vill att du ska vara nöjd med Jönköping Energis tjänster och leveranser. Om något går fel ser vi över vad som hänt och rättar till det så snabbt som möjligt. Är felet orsakat av oss ersätter vi dig självklart.
Så går ett reklamationsärende till:
- Vid inkommen reklamation/ersättningsanspråk, registreras ett ärende på de uppgifter du lämnat.
- Du får bekräftelse, med ärendenummer, antingen via e-post, brev eller telefon.
- Utredning görs av ansvarig enhet. Gäller det ett försäkringsärende görs det av vårt försäkringsbolag
- Beslut meddelas via telefon, e-post eller brev.
Så gör du - steg för steg
- Kontakta oss först.
Vårt Kundcenter försöker alltid lösa ärendet direkt. - Skicka in en reklamation eller skadeanmälan.
Använd vårt digitala formulär eller ladda ner en blankett (PDF) och fyll så mycket information som möjligt. - Bekräftelse
När vi mottagit din reklamation får en bekräftelse ett ärendenummer så att du kan följa ditt ärende. - Utredning och beslut.
Vi meddelar dig via e-post, brev eller telefon. Svarstiden varierar beroende på ärendets art.
Ersättningens storlek
Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets varaktighet enligt nedanstående tabell:
| Mer än | Mindre än | Andel av beräknad årlig nätkostnad | Min belopp, kr |
| 12 h | 24 h | 12,5 % | 1100 |
| 24 h | 48 h | 37,5 % | 2200 |
| 48 h | 72 h | 62,5 % | 3300 |
| 72 h | 96 h | 87,5 % | 4400 |
| 96 h | 120 h | 112,5 % | 5500 |
| 120 h | 144 h | 137,5 % |
6600 |
| 144 h | 168 h | 162,5 % | 7700 |
| 168 h | 192 h | 187,5 % | 8800 |
| 192 h | 216 h | 212,5 % | 9900 |
| 216 h | 240 h | 237,5 % | 11 000 |
| 240 h | 264 h | 262,5 % | 12 100 |
| 264 h | 288 h | 287,5 % | 13 200 |
| 288 h | 300 % | 14 300 |
Utbetalning
Kundens eventuella ersättning kommer i första hand som kreditering på kommande faktura. All avbrottsersättning skall vara utbetald senast sex månader efter avbrottet. Kunder som inte fått avbrottsersättning har två år på sig att göra anspråk på ersättning, annars går rätten förlorad.
Skadeståndsersättning
Att du som kund fått avbrottsersättning hindrar inte att du också begär skadestånd enligt ellagen. Om skadestånd utgår ska avbrottsersättning avräknas från skadeståndet.
Ersättning vid skada
De skador som uppstår på grund av avbrott, ska i vissa fall ersättas av nätägaren. Ersättningen omfattar ekonomisk förlust och annan förlust som har orsakats av avbrottet.
Skada vid inverkan av el
Om någon eller något skadas på grund av inverkan av el så ersätts skadan av den som äger starkströmsanläggningen från vilken elen senast har kommit.
Produktansvar
För skador som inträffar på person eller egendom på grund av säkerhetsbrister i el ansvarar elnätsbolaget för, förutom i en del undantagsfall när vi överfört elen till dig. Vårt ansvar i dessa fall benämns produktansvar och enligt ellagens regler om detta skall ett avdrag på 3 500 kronor göras från värdet av det som har skadats.
Generella förutsättningar för alla skadesituationer
Ibland finns det skäl att göra undantag från ersättningsskyldigheten. Vi tillämpar åldersavdrag. För att ersättning skall kunna betalas ut måste skadan också styrkas. Den skadelidande förutsätts också försöka begränsa skadans omfattning. Olika preskriptionstider gäller beroende på vad som orsakat skadan.

Vill du göra en reklamation eller skadeståndsanmälan?
Fyll dina uppgifter i nedan formulär för reklamation alternativt fyll i den här banketten (pdf)
och skicka in den till oss.
Information om dina rättigheter
(Externa länkar)
Ellagen
Här hittar du hela Ellagen.
Klagoguiden
Ett samarbete mellan Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden, som hjälper dig vidare.
Konsumentrådgivningen
Kommunal och oberoende konsumentrådgivning för dig som bor i Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommuner.
Energi & Klimatrådgivning
Oberoende energi- och klimatrådgivning för dig som bor i Jönköping, Habo, Mullsjö, Sävsjö och Vaggeryds kommuner.
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
En självständig och oberoende byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. Detta kan också komma att bli den kontaktpunkt som angivits i ellagens förarbeten att regeringen ska utse.
Allmänna Reklamationsnämnden
Hit kan konsumenten vända sig för att pröva tvister med t.ex. ett elhandels- eller elnätföretag.
Energimarknadsinspektionen
Denna myndighet prövar villkor och avgifter för elanslutningar, tvister kring mätning m.m.
Nya elmätare
Så fungerar din elanläggning
Din elanläggning består av en elmätare som mäter din elförbrukning.
Läs om din elmätare
Elpriser
Vi tar elen hem till dig
På Jönköping Energi Nät ser vi till att du har el hemma och övervakar, underhåller och åtgärdar fel i vårt nät dygnet runt, alla dagar om året.
Läs mer om elnätet


