Dina rättigheter som privatkund av fjärrvärme
Som fjärrvärmekund hos oss har du vissa rättigheter som vi vill informera om gällande klagomål och tvister. Vår ambition är att alltid lösa eventuella klagomål och problem så snabbt och smidigt som möjligt.
Dina rättigheter via fjärrvärmelagen
Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) ger dig som kund bl.a. möjlighet att begära förhandling, medling och uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal med oss om vi genomför en ensidig ändring av avtalsvillkoren som är till nackdel för dig som kund.
Rätt till förhandling och medling
Är du som kund inte nöjd med det nya fjärrvärmepriset har du möjlighet att begära förhandling med Jönköping Energi AB. En sådan begäran ska göras skriftligt senast tre veckor från dagen då du blev underrättad om det nya priset.
Skicka begäran om förhandling till:
Jönköping Energi AB
Kundservice Fjärrvärme
Box 5150, 550 05 JÖNKÖPING
Om förhandlingen inte leder fram till en överenskommelse mellan dig och Jönköping Energi AB kommer vi att meddela dig att förhandlingen är avslutad. Du har då möjlighet att ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden.
Ansökan om medling ska ha kommit in till Fjärrvärmenämnden senast tre veckor från den dag Jönköping Energi AB
Rätt att säga upp fjärrvärmeavtalet
Vill du säga upp avtalet om fjärrvärme till följd av det nya fjärrvärmepriset har du rätt att göra det senast två månader från den dag du underrättats om det nya priset. Denna rätt att säga upp avtalet gäller oavsett om du begärt förhandling eller medling om det nya fjärrvärmepriset. Om du begärt förhandling avseende det nya fjärrvärmepriset och förhandlingarna inte resulterat i någon överenskommelse, har du rätt att säga upp fjärrvärmeavtalet senast tre veckor från den dag Jönköping Energi AB meddelat dig att förhandlingarna avslutats.
Om du har ansökt om medling avseende det nya fjärrvärmepriset och medlingen inte resulterat i någon överenskommelse, får du säga upp avtalet om fjärrvärme senast tre veckor från den dag Fjärrvärmenämnden meddelat beslut att avsluta medlingen eller, om ansökan lämnats utan bifall, senast tre veckor från dagen för det beslutet.
Fördjupa dig i dina rättigheter:
Här hittar du hela fjärrvärmelagen: Fjärrvärmelagen, hemsida
Läs mer om processen vid begäran om medling på Fjärrvärmenämndens webbplats.
Förutom medling via Fjärrvärmenämnden finns det andra sätt att få hjälp med tvistlösning, till exempel genom ombudsmannatjänster eller domstol. Du kan läsa mer om dessa alternativ till exempel Konsumentverket eller Konsumenternas Energimarknadsbyrå, som även kan bidra med rådgivning.
Oberoende energirådgivning
Vill du ha oberoende rådgivning om hur du kan spara energi och minska din miljöpåverkan finns det flera oberoende källor. Du kan till exempel kontakta Energikontoret Norra Småland, som erbjuder kostnadsfri och opartisk energirådgivning till både privatpersoner och företag. De kan ge dig tips om till exempel energieffektiviseringsåtgärder och stöd för att söka bidrag eller lån för energiinvesteringar.