Dina rättigheter som konsument
Konsumentens rättigheter är tydlig i lagstiftningen, och i ellagen. Du har bland annat rätt att få information i god tid inför förändringar och ersättning för skada vid avbrott.
Avtalsvillkor för elhandel
Här finns samlade villkor och bestämmelser för elhandel.
Utövande av ångerrätt
Du har rätt att utöva sin ångerrätt inom ångerfristen 14 dagar från den dag du tecknar ett elhandelsavtale och informerats om ångerrätten. Du som konsument kan använda denna blankett om du ångrar ett avtal.
Reklamation
Jönköping Energi vill alltid göra vår kunder nöjda med våra produkter, tjänster och leveranser. Ibland kan något gå fel och då vill vi självklart se över var som skett och rätta till det på bästa sätt. Om Jönköping Energi är orsaken till felet/skadan, vill vi självklart ersätta er för det.
Du är alltid välkommen att kontakta oss på Kundcenter och använd gärna vår reklamationsblankett, som går direkt till oss för snabbast möjlig hantering. Förbered dig gärna och fyll i så mycket du kan, kundnummer, händelse osv.
Svarstiden kan vara varierande beroende på ärendet art. Men du kommer få bekräftelse med ett ärende som man kan följa.
Så går ett reklamationsärende till
Följande hantering sker hos på Jönköping Energi:
- Vid inkommen reklamation/ersättningsanspråk, registreras ett ärende på de uppgifter du lämnat.
- Du får bekräftelse, med ärendenummer, antingen via mejl, brev eller telefon.
- Utredning görs av ansvarig enhet. Gäller det ett försäkringsärende görs det av vårt försäkringsbolag
- Beslut meddelas via telefon, mejl eller brev.
Gör en reklamation
Fyll i reklamation via formulär på länken nedan eller via pdf - fyll i, skriv ut och skicka in till oss.
Frågor och svar
Elsystemet behöver bli mer flexibelt för att kunna möta samhällets behov av energi och samtidigt minska negativ klimatpåverkan. Du som elanvändare kan vara med och påverka. Mer information hittar du på Energimarknadsinspektionens webbplats
På marknaden finns elhandelavtal som möjliggör för dig att vara med och bidra och påverka. Här finns våra elhandelsavtal
Om du vill säga upp ditt elavtal med oss kontaktar du vårt kundcenter. Du når oss via e-post kundservice@jonkopingenergi.se eller telefon 036-10 82 20. Uppsägning av elavtal är avgiftsfritt. Vid tecknat fastprisavtal, kan avgifter förekomma, om avtalet bryts innan avtalet slutdatum. Se särskilda avtalsvillkor: förtida inlösen av avtal.
- Du kan byta elleverantör kostnadsfritt.
- Om du säger upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen)
- Vid leverantörsbyte är det den nya elleverantören som genomför bytet.
När du tecknar elhandelsavtal med oss på distans, via telefon eller på vår webbplats har du alltid möjlighet att ångra dig. Ångerrätten startar när du tecknar avtal med oss och ångerfristen är 14 dagar från den dag avtalet tecknades. För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela oss. Det gör du genom att kontakta oss via telefon, mail eller skicka in Konsumentverkets blankett för ångerrätt. Blanketten hittar du i länken nedan.
Konsumentverkets blankett för ångerrätt
För mer information om ångerrätten. Besök webbplatsen Hallå konsument.
Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal.
När du som kund säger upp ditt elhandelsavtal men inte byter leverantör sker leverans av el enligt ett uppsägningsavtal. Elpriset fastställs månadsvis i efterhand och består av Jönköping Energis kostnad för inköp av el till rörligt pris, elcertifikat samt påslag på 20 öre/kWh. En fast avgift tillkommer också. Avtalet gäller tillsvidare utan uppsägning- eller bindningstid.
Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som gör ett aktivt val av elavtal. Du kan jämföra elavtal enkelt med Elpriskollen – ett oberoende verktyg från Energimarknadsinspektionen.
Information och råd om dina rättigheter
Oberoende konsumentrådgivning - Vänd dig till din kommunala konsumentrådgivning.
Oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme - Gemensam kontaktpunkt - konsumenternas energimarknadsbyrå
Energimarknadsinspektionen - Denna myndighet prövar villkor och avgifter för elanslutningar, tvister kring mätning m.m.
Elpriskollen - ett oberoende jämförelseverktyg av elavtal från Energimarknadsinspektionen.
Allmänna Reklamationsnämnden - Hit kan konsumenten vända sig för att pröva tvister med t.ex. ett elhandels- eller elnätföretag.
För att komma i kontakt med Allmänna Reklamationsnämnden skicka in ditt ärende via www.arn.se eller skicka ett brev till:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
(Om du skickar rekommenderad post ska den adresseras till ARN och inte till specifik handläggare.)
Oberoende energirådgivning
Här hittar du länkar till oberoende rådgivning om energieffektivisering.