Dina rättigheter som konsument
Konsumentens rättigheter är tydlig i lagstiftningen, och i ellagen. Du har bland annat rätt att få information i god tid inför förändringar och ersättning för skada vid avbrott.
Avtalsvillkor för elhandel
Här finns samlade villkor och bestämmelser för elhandel.
Reklamation
Vi vill gärna att du kontaktar oss på Kundservice om du är missnöjd med en produkt eller tjänst. Då kan vi ställa följdfrågor och få en klar bild av ditt ärende. Vi kan också berätta vad som behöver vara med i ett eventuellt skriftligt klagomål. Förbered dig gärna, så att du har kundnummer (finns på fakturan) och andra handlingar tillgängliga.
Fyll i reklamation via formulär på länken nedan eller via pdf - fyll i, skriv ut och skicka in till oss.
Frågor och svar
Om du vill säga upp ditt elavtal med oss kontaktar du vårt kundcenter. Du når oss via e-post kundservice@jonkopingenergi.se eller telefon 036-10 82 20. Uppsägning av elavtal är avgiftsfritt. Vid tecknat fastprisavtal, kan avgifter förekomma, om avtalet bryts innan avtalet slutdatum. Se särskilda avtalsvillkor: förtida inlösen av avtal.
- Du kan byta elleverantör kostnadsfritt.
- Om du säger upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen)
- Vid leverantörsbyte är det den nya elleverantören som genomför bytet.
Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal.
När du tecknar elhandelsavtal med oss på distans, via telefon eller på vår webbplats har du alltid möjlighet att ångra dig. Ångerrätten startar när du tecknar avtal med oss och ångerfristen är 14 dagar från den dag avtalet tecknades. För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela oss. Det gör du genom att kontakta oss via telefon, mail eller skicka in Konsumentverkets blankett för ångerrätt. Blanketten hittar du i länken nedan.
Konsumentverkets blankett för ångerrätt
För mer information om ångerrätten. Besök webbplatsen Hallå konsument.
Information och råd om dina rättigheter
Oberoende konsumentrådgivning - Vänd dig till din kommunala konsumentrådgivning.
Oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme - Konsumenternas energimarknadsbyrå
Energimarknadsbyrån - En oberoende vägledning om el, fjärrvärme och gas.
Energimarknadsinspektionen - Denna myndighet prövar villkor och avgifter för elanslutningar, tvister kring mätning m.m.
Allmänna Reklamationsnämnden - Hit kan konsumenten vända sig för att pröva tvister med t.ex. ett elhandels- eller elnätföretag.
För att komma i kontakt med Allmänna Reklamationsnämnden skicka in ditt ärende via www.arn.se eller skicka ett brev till:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
(Om du skickar rekommenderad post ska den adresseras till ARN och inte till specifik handläggare.)
Oberoende energirådgivning
Här hittar du länkar till oberoende rådgivning om energieffektivisering.
Jämförelseverktyg från Energimarknadsinspektionen
Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. Du kan jämföra elavtal enkelt med Elpriskollen – ett oberoende verktyg från Energimarknadsinspektionen.