Kund

Här hittar du information om hur vi hanterar dina personuppgifter när du är kund på Jönköping Energi. För detaljerad information om behandlingen, klicka på länkarna till vänster för din typ av kundrelation till oss för att läsa mer.

Därför behandlar vi dina personuppgifter

  • För att du registrerar dig som kund eller kontaktperson för en kund som är intresserad av en produkt eller tjänst hos oss.

  • För att vi ska kunna förbereda eller administrera de tjänster/leveranser du begär eller som vi ingått avtal med dig om (t.ex. kreditupplysning från kreditupplysningsföretag, affärsbedömning eller inkassohantering), samt för att aktivera och utföra fakturering.

  • För att kunna säkerställa din identitet i kontakt med oss.

  • För att kunna kommunicera med dig via olika kanaler – inklusive att tillhandahålla kundservice – om du anmäler inflyttning eller har skickat in en förfrågan eller kundsynpunkt, för att skicka tjänsterelaterade meddelanden, driftinformation, bekräftelser och uppdateringar.

  • För att samla in viss statistik (så som statistik till SCB Statistiska Centralbyrån eller intern statistik).

  • För informations- och marknadsföringsändamål av affärsområden eller produkter och tjänster inom vår koncern, samt samarbetspartners till vår koncern. (Se vidare om Marknadsföring längre ner i texten.)

  • För utvärdering och kvalitetssäkringsarbete (inklusive systemtester) i syfte att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för kundbasen i stort genom t.ex. anpassning av tjänster för att bli mer användarvänliga.

Rättslig grund

Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är ditt kundavtal med oss.

Lagringsperiod

Dina personuppgifter sparas så länge ditt avtal gäller samt i enlighet med bokföringslagen, ytterligare 7 år efter att ditt avtal har avslutats.

Förekomst av automatiska beslut och profilering

Dina personuppgifter kan komma att användas för direktmarknadsföringsändamål, s.k. profilering. Syftet med profilering är att ge dig bättre information om t.ex. energianvändning och erbjudanden om produkter och tjänster. Dessa baseras på dina befintliga produkter, förändringar i dina produktengagemang samt beteende och rörelsemönster i våra kommunikationskanaler. Vi tillämpar inte något automatiserad beslutsfattande som baseras på en profilering av dina personuppgifter som kommer att innebära att du nekas produkter eller tjänster hos oss. Beslut om dig kan dock komma att fattas utifrån en automatiserad bedömning av dina personliga egenskaper, t.ex. när det gäller prisoptimering.