”Dialogen med Jönköping Energi är viktig”

Rörelserna är mjuka och samtidigt bestämda. Den svarta lacken appliceras jämnt över bildörren. Det doftar skarpt av lacken. Genom luftsug från golvet dras lackpartiklarna ut. Nu är det dags för lacken att härda och lackboxen går från att vara ett dammskyddat rum till en ”uppvärmd ugn”. – Från 22 till 60 grader i hela lackboxen. Självklart är det en energikrävande process. När lacken har härdat efter cirka 40 minuter sänker vi temperaturen till 22 grader igen för att kunna lacka nästa detalj, säger Erik Almhill på City Billack.

På city billack är verksamheten i full gång.

Det är såklart inte ett alternativ att stänga ner lackboxen. Då finns inte verksamheten.

– Men vi har gjort anpassningar. Bland annat har vi övergått till delvis andra färger som gör att vi bara behöver värma boxen till 40 grader för härdning. Det sparar såklart energi, berättar Erik.

Belysningen, som är viktig för verksamheten, är i stora delar utbytt till LED.

– Det gör såklart lite, men vår stora energislukare är lackboxen när den ska gå upp i temperatur. När den svalnar av återvinner vi värmen med hjälp av värmeväxlare.

 

Mest uppdrag från försäkringsbolag

City Billack är specialiserad på lackering av bildelar och fälgar. I kö till lackboxen står en lång rad med bilar i olika märken och kulörer.

– Våra uppdragsgivare är allt från privatpersoner till företag. Men vanligast är att vi får uppdragen via försäkringsbolag och skadeverkstäder. Krockskador som genomgått riktning och byten av delar som sedan får sin slutfinish hos oss, berättar Erik.

Företaget har gjort sig känt för att leverera hög kvalitet och precision i lackjobben.

– Det ligger mycket hantverk bakom. Liksom att ha rätt utrustning. När vi får

in en bil är vi noga med att analysera lackens färginnehåll med en så kallad spectometer för att hitta exakt rätt nyans. Vi sätter också stort värde i att använda lacker som är snälla mot människa och miljö, säger han.

 

Ökad koll på världshändelserna

När vi pratar om läget på elmarknaden beskriver Erik en omvärldsbevakning som är delvis ny för ett billackeringsföretag i Jönköping.

– Jag följer världshändelserna på ett helt annat sätt. Vad sägs på det EU-toppmötet? Vad händer när den nya regeringen tillträder? Hur går det med kompensationsstödet? Om du bara råkade vara lite intresserad tidigare är det högintressant och direkt kopplat till verksamheten nu.

I denna ökade medvetenhet beskriver han också dialogen med Jönköping Energi som en viktig del.

– Som företagskund det senaste året har behovet av att ställa frågor och få råd utifrån just vår situation och vår förbrukning blivit angeläget. Annars kanske man hade en årlig dialog om avtal. Sedan i december förra året har det varit betydligt tätare kontakt. Och jag upplever att vi får konstruktiva och aktivt operativa tips från Jönköping Energi. Känslan är verkligen samarbete och samsyn på problematiken.

 

Svårt att få ihop kalkylen

Efter pandemiåren och vissa leveransproblem ökade priserna på färg och lack.

– Det var på något sätt enkelt att få in i kalkylen. De stora prissvängningarna på el är mycket svårare att både förstå och räkna in. Du kan inte höja priset gånger tre bara så där. Vi har ju i flera fall avtal som inte gör det möjligt dessutom.

Han beskriver läget som bekymrat, men inte bedrövat.

– Vi har framtidstro såklart. Kompensationen som är utlovad kommer att hjälpa till. Ingen vill se verksamheter försvinna. Vi gör vårt yttersta för att minska vår förbrukning så långt vi kan. Men vi är ju beroende av el för själva processen. Stänger vi av den helt stänger vi av verksamheten. Det gynnar inte någon. Lackboxens timer slår av. Det har gått 40 minuter och Erik känner vant på dörrens yta.

Efter kvalitetskontroll är bilen sedanklar för leverans tillbaka till skadeverkstaden.

– Flödet är effektivt. På sikt önskar vi en separat värmebox så att man lackar och värmer i olika rum. Då håller man en jämn värme i det uppvärmda rummet vilket skulle minska energiåtgången. Men i ett läge med nuvarande elpriser som pressar kalkylerna är inte en sådan investering aktuell att tänka på just nu.

Fler kundcase

  • Fjärrvärme istället för gasol - Kinnarps halverar koldioxidutsläppen

    Kinnarps på Hedenstorp har stärkt driften och framtidssäkrat sin uppvärmning när de bytte gasolpannan till fjärrvärme.

  • Brf Klostergården: ny fjärrvärmecentral med smart kommunikation

    Bostadsrättsföreningen Klostergården, centralt på Torpa i Jönköping, har haft fjärrvärme sedan fastigheterna uppfördes tidigt 1990-tal.

  • Den varma kyrkan

    Året är 1790. Gustav III är kung i Sverige. I kyrktornet på Kristine kyrka i Jönköping håller brandvakten koll över staden. Strategiskt i stadens då högsta byggnad. Uppdraget delas under natten av två vakter. En som vilar på en brits en trappa ner och en som sitter uppe i tornet och vaktar. Men tornvakten slumrar också lite och till allt elände börjar det just då att brinna. Stora delar av Jönköping ödeläggs i branden.

Personlig kontakt

Vi på Företagsrelationer hjälper dig anpassa tjänsterna för din verksamhet!

Läs Blixten magasin

Energifylld läsning i senaste numret av Blixten Magasin. Fylld med hållbara tips, korsord och tävlingar.