Så jobbar vi när stormen kommer

Sista helgen i januari 2022 kom stormen Malik på besök i kommunen. Storm kopplas ofta ihop med risk för elavbrott. Då vi har hand om elnätet för många i kommunen och vi har beredskap under dygnets alla timmar. Hur är det egentligen att serva elnätet under en storm? Samverkan och teamwork är två viktiga faktorer berättar Stefan och Erica som jobbar på Jönköping Energi.

På Jönköping Energi har vi som vision att vara en god kraft för ett gott samhälle. Elkraftingenjör Stefan Seppas, elmontör Erica Sjöberg och deras kollegor är ett bra exempel på just sådana goda krafter. De jobbar med drift och underhåll av elnätet och under stormen Malik var det de som ryckte ut.

 

Helgen 29–30 januari visade väderprognosen en gul varning, på gränsen till orange, då kan det förekomma elavbrott, nedfallna träd och störningar på vägar.
 

– På lördag förmiddag träffades en samverkansgrupp med representanter från olika delar av kommunens samhällsviktiga delar bland annat Räddningstjänsten, Socialförvaltningen, hemtjänsten och Jönköping Energi. Vi höll sedan kontakten under hela helgen. Det var ett väldigt bra samarbete, berättar Stefan Seppas som under helgen var den som ansvarade för att överblicka nätet.

 

stefan_elnat.jpg


Tillsammans med en kollega skötte Stefan samordningen och samlade teamet som hade jour för att planera för helgens eventuella arbeten. Med hjälp av fjärrfrånskiljare i elnätet kan de lokalisera avbrotten vilket underlättar arbetet och kortar ner avbrottstiderna.


– Vi har en bra beredskap med jour under dygnets alla timmar, fortsätter Stefan.

 

En som hade jour var elmontör Erica Sjöberg. Erica har jobbat med att serva elnätet i cirka tre år i Gränna, Ölmstad och Visingsö med omnejd.

 

– Jag tycker det är kul med linjearbete och att klättra i elstolpar är spännande i sig. Man ser oftast vad som är fel och kan åtgärda det direkt, säger Erica.

Viktigt med säkerhet

På lördagskvällen ökade vindarna upp till en hastighet av 29 sekundmeter. Stefan tog då beslutet att inte skicka ut personal på natten, då det var en risk för deras säkerhet ute i skogen.
 

– Det kändes tryggt i efterhand att ha tagit det beslutet då det är viktigt att vår personal är säker där ute, säger Stefan.

 

Resultatet av nattens storm blev att totalt cirka 1700 hushåll blev av med sin el i allt från ett par minuter till 12 timmar. Medelavbrottstiden för berörda kunder var 56 min. 12 kunder hade avbrott mer än 12 timmar och kommer att få avbrottsersättning.
 

De som drabbas hade elförsörjning från luftledningsnät. Hur många som drabbas beror på var det blir skador. Vi kan ofta mata el från båda håll på linjen till dit skadan skett.

– Tidigt på söndagsmorgonen samlade vi våra kollegor och jag tog även in ytterligare fem elmontörer, för vi såg att det skulle bli mycket jobb under dagen, säger Stefan.

Under hela dagen jobbade teamet med att röja undan träd, laga stolpar och ledningar och ibland behövs bandvagnar eller fyrhjulingar för att komma åt svåråtkomliga platser i skogen. För att såga ner träd bredvid en ledning behövs också en speciell utbildning.

 

erica_elnat.jpg

– Vi jobbar alltid två och två vilket känns tryggt och säkerheten är viktigast. Vi jobbar lugnt och metodiskt så att alla kan komma hem säkert efter arbetsdagen. Och vi har en väldigt bra sammanhållning i teamet, säger Erica.

Stefan håller med:
 

– Det gick bra under dagen, alla var på gott humör och vi jobbar bra ihop. Teamwork är viktigt!

Pågående arbete för att minska avbrotten

Det pågår ett ständigt förbättringsarbete längs med elnätet.
 

– Vi fokuserar på att höja leveranssäkerheten genom att byta luftledningsnät mot kabel och investera i mer fjärrkontroll. Vi har även satsat på smartare driftsstödssystem som talar om för oss var felen är så att vi kan hitta dem och åtgärda dem snabbare, berättar Inger Niss som är ansvarsområdeschef för Elnät och Stadsnät på Jönköping Energi.

Information vid ett elavbrott

Här på vår webbplats lägger vi ut driftinformation om det är någon störning på elnätet. Om du själv ser en skada på elnätet och inte kan läsa om det på jonkopingenergi.se, kan du söka på ditt område i www.elområden.se eller ringa vårt felanmälansnummer 036-10 82 70 ( om det är ett akut fel)