Tillgänglighet för Mina sidor

Jönköping Energi står bakom den här tjänsten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur Mina sidor uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Mina sidor är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och riktlinjerna WCAG 2.2 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.

 

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av tjänsten?

Om det finns information på Mina sidor som du inte kan ta del av på grund av bristande tillgänglighet, även om den informationen är undantagen från lagens krav, kan du kontakta oss så försöker vi hjälpa dig att få innehållet på ett annat sätt. Kontakta oss genom att:

•    Skicka e-post till kundservice@jonkopingenergi.se
•    Ringa till 036-10 82 20

Svarstiden på mejl är normalt 48 timmar.

Rapportera brister i tillgängligheten

Vi strävar efter att hela tiden förbättra tillgängligheten i Mina sidor. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, vill vi gärna att du hör av dig så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. 
Du kan anmäla till Digg om du tycker att:

  • Vår digitala service har brister i tillgänglighet
  • Vår bedömning av oskäligt betungande anpassning ska granskas
  • Vår tillgänglighetsredogörelse har brister
  • Vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om tillgängligheten

Mina sidor är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Nedan listas kända brister, grupperade enligt principerna i WCAG 2.2.
 

Möjlig att uppfatta

Den här principen handlar om att information och gränssnitt ska kunna uppfattas av alla användare, oavsett om de tar del av innehållet med syn, hörsel eller hjälpmedel som skärmläsare. Viktig information får till exempel inte bara visas med färg eller genom en viss form eller position.
 

Hanterbar

Den här principen handlar om att det ska gå att navigera och använda tjänsten på olika sätt, till exempel med tangentbord eller hjälpmedel. Användaren ska inte behöva göra snabba eller precisa interaktioner för att kunna ta del av innehållet.
 

Begriplig

Den här principen handlar om att innehåll och funktioner ska vara lätta att förstå. Språket ska vara tydligt, beteendet på länkar och knappar ska vara förutsägbart och det ska vara enkelt att rätta till misstag i formulär.
 

Robust

Den här principen handlar om att tjänsten ska fungera bra tillsammans med olika webbläsare, enheter och hjälpmedel, både idag och i framtiden. Koden behöver vara tekniskt korrekt uppmärkt så att hjälpmedel kan tolka innehåll och statusmeddelanden på rätt sätt.
 

Vår ambition

Vår ambition är att ha en tillgänglig tjänst och arbetar löpande med att åtgärda brister och utveckla nya funktionalitet för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt och därmed också öka tjänstens tillgänglighet.

Hur vi testat tjänsten

En oberoende granskning av tillgängligheten i Mina sidor genomfördes av Knowit juni–augusti 2025. 

Granskningen omfattade:

  • Manuella tester
  • Verktygsbaserade analyser
  • Skärmläsartester med NVDA och Talkback.

 

Bedömningen är att Mina sidor delvis uppfyller WCAG 2.2 nivå AA.

Redogörelsen uppdaterades senast 19 december 2025.

Kontakt

Du kan kontakta oss genom att:

•    Skicka e-post till kundservice@jonkopingenergi.se
•    Ringa till 036-10 82 20

Du kan också besöka kundcenters sidor på webbplatsen.

Fler redogörelser

Tillgänglighet webbplats

Se redogörelse

Tillgänglighet mobilapp

Se redogörelse