Tillgänglighet för Jönköping Energis mobilapp

Jönköping Energi står bakom vår mobilapp och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här sidan beskriver hur appen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss.

Hur tillgänglig är appen?

Mobilappen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och riktlinjerna WCAG 2.2 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.

 

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?

Om du behöver ta del av information eller funktioner i appen som inte är tillgängliga för dig, kan du kontakta oss så försöker vi hjälpa dig på annat sätt.

•    Skicka e-post till kundservice@jonkopingenergi.se
•    Ringa till 036-10 82 20

Svarstiden på mejl är normalt 48 timmar.

Rapportera brister i tillgängligheten

Vi strävar efter att hela tiden förbättra tillgängligheten i våra digitala tjänster. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, vill vi gärna att du hör av dig så att vi får veta att problemet finns.
 

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Du kan anmäla till Digg om du tycker att:

  • Vår digitala service har brister i tillgänglighet.
  • Vår tillgänglighetsredogörelse har brister.
  • Vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om appens tillgänglighet

Mobilappen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll och funktioner som inte är tillgängliga

Nedan listas kända brister, grupperade enligt principerna i WCAG 2.2.
 

Möjlig att uppfatta

Den här principen handlar om att information och gränssnitt ska kunna uppfattas av alla användare, oavsett om de tar del av innehållet med syn, hörsel eller hjälpmedel som skärmläsare. Viktig information får till exempel inte bara visas med färg, position eller som text inbäddad i en bild.
 

Hanterbar

Den här principen handlar om att det ska gå att navigera och använda appen på olika sätt, till exempel med tangentbord, skärmläsare eller andra hjälpmedel. Användaren ska inte behöva göra snabba eller precisa interaktioner för att kunna ta del av innehållet.
 

Begriplig

Den här principen handlar om att innehåll och funktioner ska vara lätta att förstå. Språket ska vara tydligt, beteendet på knappar och länkar ska vara förutsägbart och det ska vara enkelt att förstå och genomföra viktiga steg, som t ex inloggning.
 

Robust

Den här principen handlar om att appen ska fungera bra tillsammans med olika plattformar, versioner av operativsystem och hjälpmedel, både idag och i framtiden. Koden behöver vara tekniskt korrekt uppmärkt så att hjälpmedel kan tolka innehåll, kontroller och statusmeddelanden på rätt sätt.
 

Vår ambition

Vår ambition är att ha en tillgänglig mobilapp och arbetar löpande med att åtgärda brister och utveckla nya funktionalitet för att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt och därmed också öka mobilappens tillgänglighet.

Hur vi testat appen

En oberoende granskning av tillgängligheten i Jönköping Energis mobilapp genomfördes av Knowit Experience under perioden 19 augusti till 25 augusti 2025. Granskningen omfattade:

  • Manuella tester.
  • Verktygsbaserade analyser. 
  • Skärmläsartester.

Bedömningen är att appen delvis uppfyller WCAG 2.2 nivå AA.

Redogörelsen uppdaterades senast 19 december 2025

Kontakt

Du kan kontakta oss genom att:

•    Skicka e-post till kundservice@jonkopingenergi.se
•    Ringa till 036-10 82 20

Du kan också besöka kundcenters sidor på webbplatsen.

Fler redogörelser

Tillgänglighet webbplats

Se redogörelse

Tillgänglighet Mina sidor

Se redogörelse