Smart värmestyrning
Styr driften av din värmepump automatiskt mot de billigare timmarna på dygnet.
- Billigare uppvärmning
- Samma komfort året runt
- Sparar på el
Tjänsten som optimerar din laddningstid till de mest kostnadseffektiva timmarna på dygnet. Ger dig lägre elräkningar och en fulladdad bil - varje morgon.
Ladda smart i Jönköping Energis app.
Ladda ner appen kostnadsfritt.
Den finns tillgänglig för både iOS och Android.
1. Anslut din elbil eller laddbox eller båda i Jönköping Energis app.
2. Aktivera Smart Laddning med ett enkelt knapptryck.
3. Ladda din bil automatiskt till lägsta möjliga pris med timpris – enkelt, smidigt och kostnadseffektivt!
Tjänsten Smart laddning ingår utan kostnad för dig som har eller tecknar timprisavtal.
Slipp oroa dig för höga kostnader för att ladda bilen. Med den kostnadsfria tjänsten Smart laddning laddas din bil under dygnets billigaste timmar, vilket ger en lägre elräkning.
I appen får du en tydlig översikt över din historik, kostnader och besparingar. Genom att ladda när elpriserna är låga bidrar du även till ett stabilare elnät och främjar användningen av förnybar energi.
För att använda och dra optimal nytta av tjänsten behöver du teckna eller använda ditt befintliga rörliga timprisavtal med Jönköping Energi. Smart Laddning laddar din bil automatiskt till lägsta möjliga pris och säkerställer en fulladdad bil när det passar dig. En enkel och bekväm tjänst som hjälper dig att sänka dina laddningkostnader.
Laddningsnivå och tidsramar ställs in i appen för ansluten elbil eller laddbox. När du väljer att smartladda via bilen så behöver bilen ha en internetuppkoppling för att vi ska kunna kommunicera med den.
Bilen laddas automatiskt när elpriset är som lägst
Detaljerad information i appen om din laddning, inklusive historik, kostnader och besparingar.
Appen använder realtidsdata för att optimera laddningseffektivitet och kostnad.
Smart laddning är kompatibel med de flesta elbil och/eller laddboxar. I appen kan du se vilka bilmärken, modeller och modellår som stöds. Dessa är:
Tjänsten Smart laddning ingår utan kostnad för dig som har eller tecknar rörligt timpris hos Jönköping Energi.
För att kunna nyttja tjänsten Smart laddning optimalt bör du välja timprisavtal. Tjänsten laddar din bil automatiskt till lägsta möjliga pris, vilket innebär att den alltid är redo för dina äventyr. Det är enkelt, bekvämt och sänker dina laddkostnader.
Teckna timprisavtalTjänsten Smart laddning är utan kostnad men du behöver teckna Timprisavtal med Jönköping Energi.
Börja med att ladda ner appen för att hantera och övervaka din laddning direkt från mobilen. Appen laddar du ner helt kostnadsfritt och den finns tillgänglig för både iOS och Android.
För att aktivera smart laddning, anslut din elbil och/eller laddbox under fliken ”Styrning” i appen. Om appen inte stödjer båda enheterna kan du använda tjänsten med en av dem, men vi rekommenderar att ansluta båda för bästa resultat.
Välj hur mycket du vill ladda och när bilen ska vara färdigladdad. Systemet kommer automatiskt att ladda bilen när elpriset är som lägst baserat på dina preferenser.
Med smart laddning laddas bilen när elpriset är som lägst, vilket inte bara sparar pengar utan också stöder ett mer hållbart elnät.
Få en överblick över din laddningshistorik, kostnader och besparingar – allt samlat på ett ställe för enkel analys och kontroll över din elförbrukning.
Smart laddning är en tjänst som anpassar din elbilsladdning efter när elpriset är som lägst under dygnet. Effekten blir att du kan sänka din elkostnad och bidrar till att bibehålla stabilitet i elnätet.
Så fungerar det:
När du kopplat ihop din bil med Jönköping Energis app så beräknar vi det optimala laddschemat. Om du tillfälligt drar ur laddkabeln för att använda bilen och sedan sätter tillbaka den igen, räknas schemat om för att hela tiden optimeras mot elpriset och önskad sluttid. Bilen laddas i det billigaste laddningsfönstret.
För att tjänsterna ska fungera måste du stänga av eventuella optimeringstjänster från andra utrustningstillverkare.
För att aktivera smart laddning ansluter du din elbil och laddbox under fliken ”Styrning” i Jönköping Energi-appen. Om appen inte stödjer antingen din bil eller laddbox räcker det att ansluta en av dem för att använda tjänsten. Däremot rekommenderar vi att du ansluter båda enheterna för optimal styrning.
Efter anslutning är tjänsten i gång och ser till att bilen laddas upp helt till lägsta möjliga kostnad inför att det är dags att använda den.
Smart Laddning är kostnadsfri för kunder som har Jönköping Energi som elhandlare.
Om du har rörligt pris eller fast pris minskar inte din elkostnad om du använder styrningstjänsten. Det beror på att din elkostnad inte baseras på när under dygnet du använder el. Däremot bidrar du både till att behålla balansen i elnätet och till att pressa elpriset på längre sikt. För att kunna påverka din elkostnad redan nu behöver du ha ett timpris-avtal.
Nej, tjänsten gör ingenting du inte själv kan göra via appen. Styrningen påverkar heller inte din garanti.
Smart laddning skadar inte heller ditt batteris hälsa på något sätt. De främsta faktorer som påverkar ditt batteris hälsa är frekvent användning av snabbladdning. Andra saker som kan påverka batterihälsan är om batteriet laddas ur helt eller om det under längre tider är fulladdat till 100 %.
Ja, det är enkelt att slå på eller av smart laddning direkt i appen.
I appen kan du se vilka bilmärken, modeller och modellår som stöds. Dessa är:
* Volvo EC40 och EX40 med Google upplever problem med styrning och vi kan inte garantera kompatibilitett.
Om din laddbox eller elbil inte visas i listan i appen beror det på att appen inte stödjer den än. Vi jobbar på att ansluta fler modeller, håll utkik!
Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Tjänsten ser till att din bil alltid laddas upp till den maximala laddningsgränsen som är angiven i bilens app. Saknas maximal laddningsgräns laddas bilen fullt.
Förutsättningen för att bilen ska ladda fullt, eller till vald nivå, är att det finns tillräckligt med timmar mellan att du ansluter bilen och din "smart laddning-starttid".
Du behöver en bil och/eller laddbox som är kompatibel med vår tjänst. För bilen behöver du också ha en internetuppkoppling. Har du inte en kompatibel bil så kanske du har en kompatibel laddbox istället och kan smartladda med hjälp av den. I appen ser du vilka märken, modeller och modellår vi stödjer. Vi rekommenderar att ansluta både bilen och laddboxen för bästa användarupplevelse.
* Volvo EC40 och EX40 med Google upplever problem med styrning och vi kan inte garantera kompatibilitet.
Lyssna på podden om Smart laddning. Pär Holm Härdelin, erbjudandeansvarig på Jönköping Energi, berättar om tjänsten och svara på några av de vanligaste frågorna.
Nej, du kan använda tjänsten genom att bara ansluta din elbil eller laddbox. Däremot bör du ansluta båda för optimal styrning
För att vi ska kunna säkerställa att bilen bara smartladdas på de ställen som du vill att den ska smartladdas på så behöver vi veta var bilen befinner sig. Alternativet hade varit att bilen alltid smartladdas, även om du exempelvis befinner dig på en snabbladdningsstation eller en annan plats där du inte önskar att smartladdning ska ske.
Tjänsten ser till att din bil alltid laddas upp till den maximala laddningsgränsen som är angiven i bilens app. Saknas maximal laddningsgräns laddas bilen fullt.
Förutsättningen för att bilen ska ladda fullt, eller till vald nivå, är att det finns tillräckligt med timmar mellan att du ansluter bilen och din "smart laddning-starttid".
Om din laddbox eller elbil inte visas i listan i appen beror det på att appen inte stödjer den än. Vi jobbar på att ansluta fler modeller, håll utkik!
Att laddningen inte startar korrekt kan bero på flera saker:
• Felaktiga inställningar – kontrollera att du har ställt in allt enligt rekommenderade inställningar.
• Bilen vill inte acceptera laddningen, till exempel på grund av att den har laddats ur och inte vaknar av att erbjudas ström.
• Tjänsten kan ha tappat kontakten med bilen och/eller laddstationen. Kontrollera att du har stabil internetanslutning.
Om du har kontrollerat ovanstående saker och problemet fortfarande kvarstår, hör av dig till kundservice så hjälper vi dig vidare.
Att bilen laddar under dyra timmar kan bero på att flera saker:
• Tjänsten har fått fel information från biltillverkarens API så den tror att batteriet är fullt. Tjänsten stänger då inte av laddningen eftersom det helt enkelt inte finns någon anledning till det.
• Tjänsten tror att batterinivån är högre än den är i verkligheten.
• Tjänsten förväntar sig för låg laddningseffekt, vilket får den att tro att laddningen kommer att ta längre tid än den faktiskt gör. Detta kan bero på flera faktorer, beroende på typ av integration. För bilar beräknar vi laddeffekten baserat på återstående laddningstid och batterinivå och med laddboxar utgår vi från det rapporterade genomsnittet av tidigare laddsessioner. Oftast handlar det om att vi behöver återstående tid för att ladda fullt, eller så nära fullt som möjligt, eftersom det är tjänstens första prioritet
Tjänsten kommunicerar med bilen 2-4 gånger per timme – därför kan bilen som längst hinna ladda i 30 minuter från inkoppling till att den pausar laddningen.
Om du stöter på problemet ofta ber vi dig kontakta kundservice.
För att ladda utan styrning stänger du av tjänsten under ”Styrning” i appen. När du vill aktivera tjänsten igen startar du den på samma ställe.
Avbrott i laddningen kan bero på vilken lastbalansering du har. Enheter kan anslutas till din smarta mätare för att skydda dina huvudsäkringar från överbelastning genom att gradvis minska den tillgängliga laddningseffekten i din laddbox om belastningen blir för hög. Om du har lite utrymme kvar på dina säkringar kan lastbalanseraren ställa in effekten till under 6A, vilket är det minsta en bil behöver erbjudas från laddboxen för att kunna tillgodogöra sig strömmen.
Det beror på flera saker. Det kan ta en stund innan vi identifierat att bilen är inkopplad och hemma. Vi undviker att ställa för många frågor till bilen om status, vilket gör att detta kan ta en stund.
När vi identifierat att bilen är inkopplad och befinner sig på en av dina valda laddningsplatser så kontrollerar vi laddhastigheten och låter därför laddningen pågå en stund.
I appen kan du se vilken status bilen och schemat här. Där framgår det varför vi inte laddar just nu. Det kan exempelvis vara så att det just nu inte är en bra timme att ladda på och därför är laddningen pausad.
I appen framgår det vilka timmar som bilen kommer att laddas på samt vad aktuell status är.
Nej, i dagsläget går det inte. Men det är mycket möjligt att du i framtida versioner av appen kan göra det. Vi jobbar ständigt på att integrera fler märken och modeller. Vi har också stöd för ett antal laddboxar som du också kan smartladda med hjälp av. Se om vi har stöd för just din modell.
Här beskriver vi några olika sätt du kan använda smart laddning på:
Anslut laddbox eller elbil
Smart laddning kan användas både via bilen och laddboxen. Om ditt bilmärke inte ännu stöds via appen kan du använda tjänsten via laddboxen eller tvärtom.
Anslut både laddbox och elbil
Om både din elbil och laddbox kan anslutas till appen rekommenderar vi att du i första hand använder tjänsten via bilen och i andra hand via laddboxen, inte båda samtidigt.
Anslut laddbox och flera elbilar
Om du har flera elbilar du vill ladda via samma laddbox rekommenderar vi att du använder tjänsten via laddboxen. När det är dags att ladda väljer du vilken bil som ska kopplas in under inställningar för laddbox i appen
För att ladda utan styrning stänger du av tjänsten under ”Styrning” i appen. När du vill aktivera tjänsten igen startar du den på samma ställe.
När du är inne på din bil i appen så väljer du “Ändra” under “Smartladdning”. Där väljer du alla inställningar för din smarta laddning, bland annat för vilken tid du vill att bilen ska vara färdigladdad.
Just nu kan du endast sätta en önskad sluttid. Det är dock enkelt att ändra den sluttiden.
Ja, du kan ansluta flera elfordon och laddboxar.
Du kan använda smartladdning var du vill genom att lägga till platser i smartladdnings-inställningarna. Det är såklart att rekommendera att du har timprisavtal för elen på platserna du vill ladda bilen. Då har du störst nytta av smartladdning.
Om bilen befinner sig på en annan plats än de som är angivna i appen kommer bilen att ladda som vanligt.
Notera: Det går bara att lägga till din bil på en av adresserna. När du byter adress behöver du därför koppla ifrån din bil från den första adressen och ansluta den till den andra.
Du kan också välja att enbart använda tjänsten via laddboxen.
Lägg till adress
Du kan lägga till flera adresser i appen och registrera din laddbox på var och en av dem. Däremot går det bara att lägga till din bil på en av adresserna. När du byter adress behöver du därför koppla ifrån din bil från den första adressen och ansluta den till den andra.
Du kan också välja att enbart använda tjänsten via laddboxen.
Smart laddning på jobbet
Nej, laddningen styrs endast när bilen laddas på den adress du har registrerat i appen.
När Peter Sabadija i Norrahammar ställer sin bil för laddning kan han vara säker på att det görs till lägsta pris och med så låg belastning av elnätet som möjligt.
Läs kundcaseStyr driften av din värmepump automatiskt mot de billigare timmarna på dygnet.
En tjänst som ger dig kontroll över energiflödet i ditt hem.
Är du nyfiken på ny teknik och smarta digitala tjänster? Gå då med i vår digitala kundpanel, hjälp oss i utvecklingen och bli först med att få höra om våra nya lösningar.
Anmäl ditt intresseSom privatperson kan du själv styra din energiförbrukning, optimera dina resurser och sänka dina kostnader utan att tumma på komforten. Tillsammans skapar vi framtidens energismarta hem.
Energiomställningen är avgörande för vår framtid. Vi strävar efter att skapa långsiktiga lösningar för ett hållbart samhälle.