Dina rättigheter som konsument
Konsumentens rättigheter är tydlig i lagstiftningen, och i ellagen. Du har bland annat rätt att få information i god tid inför förändringar och ersättning för skada vid avbrott.
Avtalsvillkor för elhandel
Här finns samlade villkor och bestämmelser för elhandel.
Utövande av ångerrätt
Du har rätt att utöva sin ångerrätt inom ångerfristen 14 dagar från den dag du tecknar ett elhandelsavtale och informerats om ångerrätten. Du som konsument kan använda denna blankett om du ångrar ett avtal.
Reklamation och ersättning
Vi vill att du ska vara nöjd med Jönköping Energis tjänster och leveranser. Om något går fel ser vi över vad som hänt och rättar till det så snabbt som möjligt. Är felet orsakat av oss ersätter vi dig självklart.
Så går ett reklamationsärende till:
- Vid inkommen reklamation/ersättningsanspråk, registreras ett ärende på de uppgifter du lämnat.
- Du får bekräftelse, med ärendenummer, antingen via e-post, brev eller telefon.
- Utredning görs av ansvarig enhet. Gäller det ett försäkringsärende görs det av vårt försäkringsbolag
- Beslut meddelas via telefon, e-post eller brev.
Så gör du - steg för steg
- Kontakta oss först.
Vårt Kundcenter försöker alltid lösa ärendet direkt. - Skicka in en reklamation eller skadeanmälan.
Använd vårt digitala formulär eller ladda ner en blankett (PDF) och fyll så mycket information som möjligt. - Bekräftelse
När vi mottagit din reklamation får en bekräftelse ett ärendenummer så att du kan följa ditt ärende. - Utredning och beslut.
Vi meddelar dig via e-post, brev eller telefon. Svarstiden varierar beroende på ärendets art.
Frågor och svar
Information och råd om dina rättigheter
Oberoende konsumentrådgivning - Vänd dig till din kommunala konsumentrådgivning.
Oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme - Gemensam kontaktpunkt - konsumenternas energimarknadsbyrå
Energimarknadsinspektionen - Denna myndighet prövar villkor och avgifter för elanslutningar, tvister kring mätning m.m.
Elpriskollen - ett oberoende jämförelseverktyg av elavtal från Energimarknadsinspektionen.
Allmänna Reklamationsnämnden - Hit kan konsumenten vända sig för att pröva tvister med t.ex. ett elhandels- eller elnätföretag.
För att komma i kontakt med Allmänna Reklamationsnämnden skicka in ditt ärende via www.arn.se eller skicka ett brev till:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
(Om du skickar rekommenderad post ska den adresseras till ARN och inte till specifik handläggare.)
Oberoende energirådgivning
Här hittar du länkar till oberoende rådgivning om energieffektivisering.
