Frågor och svar elmätarbyte

Det kan vara många funderingar kring elmätarbytet och vi har försökt svara på de vanligaste frågorna.

Illustration pratbubblor på blå platta

Hur går elmätarbytet till?

Bor du i villa?

Är du villaägare sitter din elmätare oftast utvändigt på fasaden, men om du har din mätare inomhus kommer du att få ett brev med datum och tid för bytet. Denna tid kan ändras men vi är tacksamma om du kan hjälpa oss att komma in den bokade tiden.

Bor du i lägenhet?

Bor du i lägenhet sitter elmätaren oftast i din trappuppgång eller källaren. Det innebär att ingen behöver vara hemma när vi kommer och byter din elmätare.

Sitter elmätaren inne i din lägenhet kommer du att få ett brev med tid och datum för bytet. Denna tid kan ändras men vi är tacksamma om du kan hjälpa oss att komma in i lägenheten under den bokade tiden.

Hur bekräftar jag min tid?

Du kan bekräfta din tid genom att skicka sms, e-post eller ringa.

SMS: Skicka den kod som finns i ditt bokningsbrev till 0790646616

E-post: matarbyte@jonkopingenergi.se

Telefon: 036-10 82 90 vardagar mellan kl. 8-10

Vad gör jag om min bokade tid inte fungerar?

Kontakta oss via e-post: matarbyte@jonkopingenergi.se
eller ring på 036-10 82 90 vardagar mellan kl. 8-10.

Hur lång tid tar bytet?

Ett elmätarbyte tar cirka 30 minuter minuter och det blir ett kortare strömavbrott på 10-20 minuter.

Vad händer om strömmen är på när ni byter elmätare?

Det blir samma effekt som vid ett strömavbrott, d.v.s. att hela elanläggningen blir strömlös. Har du inte redan sett till att skydda utrustning som kan vara känslig för avbrott, kan det vara lämpligt att skydda denna genom frånkoppling.

Måste jag vara hemma?

Så länge elmätaren är tillgänglig på utsidan behöver du inte vara hemma. Om elmätaren är inomhus hemma hos dig, behöver vi din hjälp med att komma åt elmätaren. I så fall behöver vi dina kontaktuppgifter.

Lämna kontaktuppgifter här.

Vad kostar elmätarbytet?

Det kostar ingenting extra att byta elmätare, utan det ingår i den elnätsavgift du redan betalar.

Hur vet jag att personen som knackar på är från Jönköping Energi?

För din säkerhet ska vår personal alltid identifiera sig med legitimation. De bär även kläder där Jönköping Energis logga tydligt syns.

Kan ni även byta placering på min elmätare?

Tyvärr har vi endast möjlighet att byta elmätaren, inte flytta på den. Behöver du hjälp med att flytta den ska du själv kontakta en behörig elinstallatör.

Hur ser jag att min mätare är bytt till den nya mätaren?

När mätarbyte är gjort syns det på nästkommande faktura. Man kan ockås maila till matarbyte@jonkopingenergi.se. Lämna kundnummer och anläggningsid för att kontrollera om mätare är bytt.

Kan jag byta till ny mätare idag?

Vi kommer att läsa av mätarna via ett radionät, där mätarna kommunicerar via varandra och in till vårt insamlingssystem. I och med att vi kommunicerar med våra mätare via radio behövs hela strukturen vara på plats innan man kan byta enskilda mätare. Därefter är det vår Projektledare i samarbete med vår mätarleverantör, som kommer att bestämma var och när det byts. Du kommer att få närmare information när vi kommer till ditt område när det blir dags.

Följer vår leverantör av elmätare Strålskyddslagen?

Ja det gör de. I strålskyddslagen anges ett riktvärde på 4-10 W/m² för fältstyrkan av den elektromagnetiska strålningen. Enligt Aidon, vår elmätarleverantör, genererar våra mätare en fältstyrka på ca 0,007 W/m² vilket motsvarar 0,2% av det lägsta riktvärdet.

Du kan läsa mer om Aidons lösning av fjärravläsning av elmätare här

Finns det några fördelar för mig som kund med elmätarbytet?

Med den nya elmätaren kan vi leverera en bättre service till dig som kund. Vi kommer till exempel veta direkt om det blir strömavbrott och kan agera snabbare för att se till att du får strömmen tillbaka.

Du kommer att få bättre förutsättningar att ta del av detaljerad information om din energianvändning. De nya elmätarna kommer mäta din elförbrukning per timme och kunna mäta både förbrukning och produktion från din anläggning.

Du kan få tillgång till information som elmätaren registrerar genom det Lokala Kundgränssnittet, också kallad HAN-kontakt (Home Area Network). Den möjliggör för olika aktörer att utveckla nya produkter och tjänster för dig som kund. Som exempel kan tjänsten innebära automatisering av uppvärmning i ditt hus eller laddning av din elbil för att det ska göras på det mest prisvärda och hållbara sättet. Porten är stängd men kan aktiveras av dig som kund genom beställning till Jönköping Energi när du ser att du har ett behov av den och din mätare är bytt.