Fordonsladdning Bas
- Helhetslösning
- Anpassad för dina behov
- Bidra till samhällsutvecklingen
Ska ditt företag, BRF eller samfällighet bygga nya parkeringsplatser eller renovera vid fastigheten? Då är det viktigt att känna till de senaste kraven på laddinfrastruktur och laddpunkter. Vi hjälper dig att förstå vad de innebär och hur de kan påverka din verksamhet.
Nya krav för laddinfrastrukturPriset beror på hur era förutsättningar för installation och om ni väljer till någon av servicenivåerna Fordonsladdning Komfort- eller Komplett. Skicka in en intresseanmälan så återkommer vi.
Tänk steget längre än ”bara” en laddbox
Självklart krävs en laddbox för att ladda bilarna säkert, men undersök förutsättningarna och behovet ordentligt innan du förhastar ett köp. En laddbox utgör hårdvaran men för att den ska fungera optimalt behöver du säkerställa ert behov och lämpliga parkeringsytor. Genom en enkel förstudie och ta höjd för att behovet kommer att öka.
Det finns mycket att tjäna på när du väljer både laddbox och mjukvara från en leverantör som kan ta hand om allt från ax till limpa och som kan guida er genom hela processen.
Kom även ihåg att det finns bidrag att få från Naturvårdsverket. (extern länk)
Det beror i huvudsak på hur snabbt ni vill kunna ladda era bilar, anläggningens kapacitet samt dess elkonsumtion. Våra laddboxar är kompatibla med OCPP och ladda upp till 22kW per uttag. Lastbalansering mellan uttagen ingår alltid och genom smart lastbalansering så kommer laddeffekten att optimeras med avseende på fastighetens momentana förbrukning och kapacitet.
Hur långt du kan köra på en kWh varierar beroende på bilmodell, storlek och körstil. Men generellt sett ligger genomsnittsförbrukningen runt 2 kWh per mil.
Elbilarnas batterier rymmer i dagsläget mellan 40-95 kWh. Samtidigt som olika elbilar ladda olika snabbt. En normalladdning idag är på 3,7 kW - 11 kW, men kan uppgå till 22 kW i effekt. Det innebär att du kan ladda från tomt till fullt batteri (50 kW) på cirka 4-13 timmar.
Laddningen kommer att ta olika lång tid beroende på olika faktorer, exempel hur mycket effekt din bil klarar av, vilken typ av laddstation du använder, bilen- och batteriets kapacitet, utomhustemperatur m.m. Men vill du beräkna laddtiden i timmar dividerar du batteriets storlek med laddeffekten, se formel:
Typ av elbil |
Liten elbil |
Genomsnittlig elbil |
Stor elbil |
Lätt kommersiell |
Genomsnittlig batteri-storlek (Höger) Effekt (Nedan) |
25 kWh |
50 kWh |
75 kWh |
100 kWh |
2.3 kW |
10h30m |
24h30m |
32h45m |
43h30m |
7.4 kW |
3h45m |
7h45m |
10h00m |
13h30m |
11 kW |
2h00m |
5h15m |
6h45m |
9h00m |
22 kW |
1h00m |
3h00m |
4h30m |
6h00m |
50 kW |
36 min |
53 min |
1h20m |
1h48m |
120 kW |
11 min |
22 min |
33 min |
44 min |
150 kW |
10 min |
18 min |
27 min |
36 min |
240 kW |
6 min |
12 min |
17 min |
22 min |
En bra början är att undersöka era förutsättningar (Infrastruktur, el, parkeringsytor) och vilka behov som finns inom de närmsta åren. Genomför en enkel förstudie och ta höjd för att behovet kan komma att öka. Vi hjälper er i processen och ser till att det byggs kostnadseffektivt och framtids säkrat redan från början.
Ja, det kommer finnas individuell mätning på laddstationen vilket gör att varje enskild användare kommer få betala för sin användning. Ni sätter ett valfritt schablonbelopp som pris (kr/kWh). Jönköping Energi tar ingen andel av det priset.
Ja, förmån av fritt drivmedel är en skattepliktig förmån, vilket också inkluderar elbilsladdning. Det effektivaste är därmed att användaren får betala för sin laddning. Under perioden 1 juli 2023 – 30 juni 2026 gäller en tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen.
Ja, Jönköping Energi hjälper er gärna med bidragsansökan om ni önskar.
Ja, under förutsättning att våra system kan hantera laddboxarna. Kontakta oss så ser vi över era laddboxar.
Ja. Skicka in en intresseanmälan till oss så kontaktar någon av våra säljare er.
Med ert godkännande jobbar vi med våra elnätsexpert från Jönköpings Energi nätbolag för att kartlägga vilka utrymmen som finns och hur vi kan skapa den effekt som behövs. Om utrymme inte finns i nätet så tittar vi på lösningar såsom batterier, solceller eller delning av effekt inom området. Vi jobbar också långsiktigt för att kartlägga var effektbehoven finns och planera våra elnätsinvesteringar i takt med elektrifieringen.
Med hjälp av våra ingenjörer har behovsmodeller tagits fram. Tillsammans tittar vi på era nutida och framtida körmönster och räknar på hur många laddare och vilken effekt ni behöver för att täcka alla elektrifierade körsträckor. Vi tar i åtanke hur era körmönster kan komma att förändras när eventuella investeringstunga elektriska fordon introduceras i flottan och vi rekommenderar då snabbladdning och nattladdning beroende på hur effekttopparna ser ut i just er fastighet.
Nej, det finns inget sådant krav.
Nej, Jönköping Energi tar inga avgifter av den laddade volymen vid intern laddning. Hela intäkten från denna går oavkortat till ert företag/BRF. Vid publik laddning via betaloperatör utgår dock en transaktionsavgift på 6 % av laddbeloppet.
Nej. De laddboxar som vi levererar har genomgått en certifiering och är kompatibla att kommunicera och styras via vår mjukvara. Skulle vi inte genomföra denna certifiering finns risken att vi inte kan styra och övervaka dem vilket har en mycket negativ inverkan vid hantering av driftstörningar, möjligheten att debitera, skapa debiteringsunderlag osv. Vi har dessutom inte möjlighet att samordna leveranser samt förbereda installation om hårdvaran kommer från annat logistiskt håll.
Det finns olika stöd att söka, bland annat Klimatklivet och Ladda-bilen, beroende på om laddningen är för publik eller intern laddning med upp till 50 % stöd för er investering. Vi hjälper er med att välja rätt stöd och ombesörjer bidragsansökan om ni önskar.
Är du fastighetsägare? Erbjuda dina boende och hyresgäster laddning.
Bli en attraktiv arbetsgivare eller fastighet och erbjud kunder och anställda möjlighet att ladda bilen.
Vi hjälper dig att hitta bästa lösningen för fordonsladdning, hör av dig redan idag!
Kontaktuppgifter