Dina rättigheter som företagskund fjärrvärme och fjärrkyla

Som fjärrvärme- och fjärrkylakund hos oss, vare sig du representerar ett företag eller en bostadsrättsförening, har du rätt till tydlig information om hur vi hanterar klagomål och tvister. Vi strävar alltid efter att lösa eventuella problem så bra som möjligt, så att du som kund kan känna dig trygg i ditt samarbete med oss.

Dina rättigheter via fjärrvärmelagen 

Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) ger dig som kund bl.a. möjlighet att begära förhandling, medling och uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal med oss om vi genomför en ensidig ändring av avtalsvillkoren som är till nackdel för dig som kund. 

 

Rätt till förhandling och medling 

Är du som kund inte nöjd med det nya fjärrvärmepriset har du möjlighet att begära förhandling med Jönköping Energi AB. En sådan begäran ska göras skriftligt senast tre veckor från dagen då du blev underrättad om det nya priset. 

 

 

 

Skicka begäran om förhandling till: 

Jönköping Energi AB 
Kundservice Fjärrvärme 
Box 5150, 550 05 JÖNKÖPING 

Om förhandlingen inte leder fram till en överenskommelse mellan dig och Jönköping Energi AB kommer vi att meddela dig att förhandlingen är avslutad. Du har då möjlighet att ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden. 

Ansökan om medling ska ha kommit in till Fjärrvärmenämnden senast tre veckor från den dag Jönköping Energi AB meddelat att förhandlingen avslutats. 

 

 

Rätt att säga upp fjärrvärmeavtalet 

Vill du säga upp avtalet om fjärrvärme till följd av det nya fjärrvärmepriset har du rätt att göra det senast två månader från den dag du underrättats om det nya priset. Denna rätt att säga upp avtalet gäller oavsett om du begärt förhandling eller medling om det nya fjärrvärmepriset. Om du begärt förhandling avseende det nya fjärrvärmepriset och förhandlingarna inte resulterat i någon överenskommelse, har du rätt att säga upp fjärrvärmeavtalet senast tre veckor från den dag Jönköping Energi AB meddelat dig att förhandlingarna avslutats. 

Om du har ansökt om medling avseende det nya fjärrvärmepriset och medlingen inte resulterat i någon överenskommelse, får du säga upp avtalet om fjärrvärme senast tre veckor från den dag Fjärrvärmenämnden meddelat beslut att avsluta medlingen eller, om ansökan lämnats utan bifall, senast tre veckor från dagen för det beslutet. 

Fördjupa dig i dina rättigheter:  

Här kan du läsa fjärrvärmelagen
Läs mer om processen om medling på Fjärrvärmenämndens webbplats. 

Utöver medling via Fjärrvärmenämnden finns andra alternativ för tvistlösning, såsom ombudsmannatjänster eller domstol. Mer information och rådgivning finns hos Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå. 

Oberoende energirådgivning 

För oberoende energirådgivning kan du kontakta Energikontoret Norra Småland, som erbjuder kostnadsfri hjälp till privatpersoner och företag om energieffektivisering och stöd för energiinvesteringar.