Vanliga frågor och svar

Här har vi listat de vanligaste frågorna kring Energidata API för företag och BRF.

1. Vilka energislag stödjer ni?

El, Fjärrvärme, Fjärrkyla samt egen överskottsproduktion.

2. Vilka mätserier kan jag få?

Verifierad månadsförbrukning. Energi & volym i den upplösningen mätaren levererar.

3. Hur tecknar jag tjänsten?

Du tecknar tjänsten via vår hemsida eller via kontakt med din säljare.

4. Måste jag/mitt företag hämta informationen själva eller kan vi anlita någon som sammanställer informationen åt oss, eller få in det i vårt tredjeparts system?

Vid tecknade av tjänsten får ni en unik API nyckel som berättigar att hämta ut just din energidata, vill du att en tredjepart ska få tillgång ger du nyckeln till denne. Tänk på att den som agerar mellanhand kan ta ut en avgift för detta. Vill du undvika det bör du prata med din leverantör av energiuppföljningssystem som i de flesta fall kan konfigurera så informationen hämtas direkt via vårt API.

5. Hur lägger jag till eller tar bort anläggningar?

Kontakta din säljare.

6. Vad använder ni för API-Standard?

Vi använder RESTful-arkitektur för Energidata API.

7. Kan jag få timvärden?

Vi levererar den upplösningen som er mätare har, det vill säga du får samma upplösning som vi har tillgång till.

8. Kan jag få ut historik?

Tjänsten startar från och med tecknandet, för historik kontakta er säljare så kan man lösa det vid uppstart. Extra kostnader kan tillkomma.

9. Hur ser prissättningen ut?

Tjänsten är per anläggning, där varje anläggningsID har en månadskostnad.

10. Hur faktureras jag?

Fakturan kommer i samband med den ordinarie energifakturan.

11. Vilken uppsägningstid har tjänsten?

Tjänsten har en kalendermånads uppsägningstid.

12. Hur avslutar jag tjänsten?

Kontakta kundcenter eller din säljare.