Skanska satsar på svanenmärkt på Skeppsbron

Vi samarbetar med Jönköping Energi för att värma husen med fjärrvärme med lågtemperatur.

Nybyggt, nära vatten, grönområden och centrum. Dessutom en kombination av bostäder, arbetsplatser och service. – Men allra mest unikt är att det blir Jönköpings första Svanenmärkta lägenheter. Ett fokus på goda miljöval ner på skruv och mutternivå. På Skeppsbron ska det vara enkelt att leva hållbart, säger Rosalie Sandahl, affärsutvecklare på Skanska.

Nyligen inleddes rivningsarbetet av de befintliga fastigheterna vid Södra Munksjön.

 

– Nu är det arkeologernas tur och efter det påbörjas sanering av vissa delar innan arbetet med att bygga det som vi kallar Västra Skeppsbron tar vid, berättar Rosalie. I ett unikt samarbete verkar Skanska, HSB och det kommunala utvecklingsbolaget SMUAB tillsammans i uppförandet av den nya stadsdelen.

 

– Ett väldigt spännande sätt att arbeta där vi tar sikte på att tillsammans utveckla hela stadsdelen. Annars finns risken att var och en bara fokuserar på sitt kvarter, säger Rosalie.

 

1000 arbetsplatser

Årsskiftet 2020–2021 flyttar Skogsstyrelsen och Jordbruksverket nära 1 000 arbetsplatser till en av fastigheterna som Skanska ska bygga i området.

 

– Där har du tidplanen. Då ska det vara klart. I samma kvarter som kontorsfastigheten uppför vi också 66 Svanenmärkta bostadsrätter. Vad innebär Svanenmärkningen i praktiken?

 

– Bostäderna byggs med noggrant utvalda material och har en låg energiförbrukning. Ett hållbarhetsfokus som enligt Rosalie spänner från stort till smått.


– Byggnadsmaterial är ju en viktig del. Men sedan är ju själva nyttjande- och boendemiljön viktig också. Vi samarbetar med Jönköping Energi för att till exempel kyla och värma husen. Värmer gör vi med en ny generations fjärrvärme med lägre temperatur i systemet men med bibehållen komfort. För att kyla kontorslokalerna vill vi använda fjärrkyla från Vättern.

100 procent ladd

Andra utvecklingssamarbeten när stadsdelen ska formas gäller infrastruktur för laddning av bilar. 

 

– Vår vision är att Skeppsbrons infrastruktur ska vara förberedd för 100 procent elbilar. När området byggs utgår vi från 25 procent, men tar höjd för framtida expansion och bygger in det i infrastrukturen. När byggnationen i området kommit igång på allvar kommer man under 2019 att bjuda in intressenter till ett seminarium:

 

– Vi vet att vi är en av föregångarna här och tror att många kan ha nytta av de kunskaper och erfarenheter vi får av detta. Som en mässa för andra kommuner och intressenter som är i samma situation och där vi kan dela med oss av vad vi gör här på Skeppsbron.


Skanska har som koncern målet att vara klimatneutrala till år 2050.

 

– Inte bara våra byggnader utan vi ska ta ansvar för hela kedjan – att aktivt hjälpa boende till ett hållbart liv. Vi ser det som en konkurrensfördel samtidigt som vi vet att moder jord mår bra av det.

En lekfull oas

Rosalie beskriver en ständig dialog med Jönköping Energi för att trigga varandra till nya innovationer.

 

– När vi utvecklar nya stadsdelar kommer det naturligt. Kan vi skapa Svanenmärkning i fjärrvärmenätet? Hur kan vi planera lägenheterna med ljusinsläpp och materialval för lägre energiförbrukning? Och så vidare. Att ge och ta. Utveckla varandra. En arbetsmodell där flera delar måste ske parallellt.

 

– Samtidigt som vi bygger kontor och bostäder ska infrastrukturen på plats. Allt ska ner i marken. Därtill är gestaltningen otroligt avgörande, att skapa en trevlig miljö att vistas i. Skeppsbron ska vara en lekfull stadsdel. Tillgången till strandstråket ska utvecklas utan att Hälsans stig runt Munksjön ska behöva stänga under tiden. Om vi träffas här om tio år igen. Precis på den plats där du just nu blev fotograferad. Hur ser det ut här då?

 

– En kombinerad miljö för att leva och verka i. Kontor, bostäder, service varvas med grönytor, strandstråk, sjöliv. En trygg, lekfull oas i ett expansivt Jönköping.